Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 februari 2015

det perfekta slutet

Annika ställer två frågor i veckans Bokbloggsjerka 27 feb – 2 mars: har du läst en bokserie som du slutade tycka om under resans gång och varför? Om du inte läser serier kan du väl i stället berätta om vilken bok som har haft det perfekta slutet (utan att lämna ut för många detaljer förstås). Naturligtvis finns det ingenting som stoppar dig från att besvara båda frågorna om du vill.
Fallers stora kärlek av Thommie Bayer är en berättelse om vänskap och hur man kan skaffa ett bibliotek.  Två män, en fattig antikvariatsägare, den andra med stora tillgångar och ett fint bibliotek, deras väg korsar. Alexander misstänker att hans ex skaffat ny pojkvän bara för att försörja sig. Vilka förpliktelser har Faller mot sitt ex? Männen samtalar ärligt om livet, konst, kärlek och om böcker, dricker goda viner, många bra bok- och vintips får man. Alexander roar sig i nya städer med att besöka bokaffärer och antikvariat, sitta och läsa på caféer. "Det jag älskar så med böcker är att jag kan resa i dem, prova andra liv, få veta och lära och förstå sådant som inte förekommer i min egen lama grå antikvariatvardag - det är eskapism, nöjesberoende, egennytta, inget annat... Jag får lite distans till mig själv när jag försvinner in i en berättelse", tänker Alexander.

26 kommentarer:

C.R.M. Nilsson sa...

Jag har inte hört talas om boken tidigare, men den låter intressant. Tack för tipset :)

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, perfekt blandning av bra böcker och goda viner :)

Monika sa...

Om jag ska gå efter din beskrivning så är det nog inte en bok för mig. Jag vill ju ha mer spänning än filosofiska funderingar :)

Hannele på Hisingen sa...

Monika, så kan det vara :)

znogge sa...

Jag har precis läst klart "Torsdagarna i parken" och det slutet var jag nöjd med!

Sandra sa...

Det låter som en underbar bok. Jag behöver verkligen läsa mer som inte är på engelska, så jag tackar för boktipset!

Hannele sa...

Znogge, visst är Hilary Boyd bra ♥

Sandra Rath, jag gillade Thommie Bayer.

Robert W sa...

Låter som en trevlig bok. Jag antecknar namnet på en lista över böcker att kanske läsa i framtiden. (Den närmaste tiden får jag ägna åt böckerna jag köpte på bokrean.)

Hannele på Hisingen sa...

Robert W, hittills har jag bara köpt två böcker på bokrea :)

Ewa K sa...

Den boken har jag inte hört talas om tidigare. Låter som en bra feelgoodroman.

Hanneles bokparadis sa...

Ewa K, en fin blandning av allt möjligt ♥

Boklysten sa...

Känner inte till den här boken!

Hannele sa...

Boklysten, det finns många bra böcker som inte får så mycket uppmärksamhet.

Vargnatts bokhylla sa...

Det lät som en intressant bok!

Ladys library sa...

Tack för tipset!Jag har inte hört talas om den här boken tidigare,men blev intresserad nu.Tycker om böcker som handlar om böcker:)

Johannas deckarhörna sa...

Liksom flera andra här har jag inte hört talas om den tidigare. Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, helt i min smak :)

Elsa Maria, samma här!

Johanna, trevlig helg!

Unknown sa...

En okänd titel för mig också! Men det låter som det skulle kunna passa mig så tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Helen, en bok i min smak.

Lotten sa...

Det var en okänd bok för mig.

Mia Eggimann sa...

Jag tycker man vidgar sina vyer när man läser ibland också sin åsikter-

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, inte sämre för det...

Marie Eggimann, absolut!

Helena sa...

Vilket träffande citat, känner igen mig :)

Hannele sa...

Helena, jag med :)

Åsa sa...

En okänd bok för mig. Böcker kan betyda väldigt mycket för oss... :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, varje läsare har väl sin egen tanke...