Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 juni 2017

Flytten till Cornwall av Liz Fenwick

"Det var rummet med burspråket ovanför ingången på baksidan. Det måste ha använts som bibliotek Två av väggarna var täckta med bokhyllor och i burspråksalkoven stod ett stort skrivbord. En liten soffa hade ställts mot den fria väggen. Den var täckt med broderade kuddar och ovanför den hängde en utsökt akvarellmålning av strand. Trots att Maddie var frestad motstod hon impulsen att ta ut en bok från någon av hyllorna; hon hade mer kvar att utforska." (sid 22)
Flytten till Cornwall av Liz Fenwick berättar om den 38-åriga konstnären Maddie Hollis som blivit änka och ärver ett hus i Cornwall av en kvinna hon inte känt. Eller finns det rötter? Maddie har vårdnaden om fosterdottern Hannah som mest är sur, hon ska börja sista året i grundskolan efter sommaren. Huset är i mycket dåligt skick och Maddie saknar pengar. Ganska fort lär hon känna snälla hjälpsamma grannar.

Två föräldralösa kvinnor med sorg, de tvingas leva ihop för Hannah minderårig.  De lever i ett hus med gamla dagböcker, foton, lönngångar. Riktigt mysig läsning, trots alla grälen mellan dem. Kanske lite för mycket blickar och kyssar med det motsatta könet. Många platser nämns i boken i Cornwall, jag är inte så bekant med området.

5 kommentarer:

znogge sa...

Den är noterad! Låter som en bok helt i min smak :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, helt i min smak också ❤️

Ylva sa...

Mmmm, ett rum med burspråk som använts som bibliotek, härligt!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, det skulle man ha!

Bokskorpionen sa...

Tack för tipset! Den här boken tror jag är nåt för mig! :-)