Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 oktober 2017

Bokkistan rear i oktober

Bokkistan kvar efter 24 år, ett trevligt antikvariat nära Korsvägen
i Göteborg, Södra Vägen 30, alldeles nära Bokmässan.
Antikvariat Faust alldeles vid Götaplatsen kvar än(KLICKA på bilden).

8 kommentarer:

Robert W sa...

Tråkigt när bokhandlar och antikvariat slår igen.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, verkligen, de sista får kämpa.

Veiken sa...

Oh. Det var ett antikvariat där förr. Dit gick mina föräldrar och lånade böcker, precis som på ett bibliotek. Vilken flashback av nostalgi jag fick! Jag bodde på Eklandagatan, nästan längst ner vid Korsvägen! Synd att dom ska lägga ner....

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, båda antikvariaten finns kvar, men har bytt ägare, Faust på Geijersgatan 5 kommer att finnas kvar.

KajsaLisa sa...

Tråkigt när antikvariat försvinner, vi har ju Rönells som alltid är hotat.
Det är samma med skivaffärer, handlar i dom få som finns kvar. Allt flyttar tyvärr ut på nätet.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, antikvariat överlever tack vare att de även kan sälja på nätet, det ena utesluter inte det andra.

Ylva sa...

Synd att de stänger men kul att de rear. Jag har inte varit där, är ganska dålig på att handla på antikvariat eftersom jag lånar de flesta böcker jag läser.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, jag lånar också mycket, men biblioteket har inte allt...