Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 december 2017

Vinterresa av Elfriede Jelinek

"Jag är inteen av dem, ingen av de där duktiga. Jag har ingen ekonomiutbildning bakom mig och vet inte hur jag ska sälja någonting. Jag har inget liv bakom mig och vet inte hur jag ska sälja mig. Tar jag miste, eller är det en vilsen som åker i väg, in i sin förvirring, som vilselöperska, som sin egen villfarelse, utan GPS som kunde föra henne tillbaka eller till hennes mål eller ditbort eller också dithän, kanske båda? Och vem är det hon far i väg från, som en villfaren, vem flyr hon ifrån?" (sid 21)
Vinterresa av Elfriede Jelinek (översättning av Maria Tellander) blev jag intresserad av, fast det jag tidigare läst av henne har inte varit så muntert. Vinterresan utgår ifrån Schuberts och Wilhelm Mullers romantiska sångcykel med samma titel. Fast det märks inte så mycket i boken. Jelinek själv är duktig musiker, det är inte jag - kanske missar jag något. Jelineks far var tjeckisk jude, modern med rumänskt påbrå och hon själv klassiskt skolad organist.

"Det bästa Jelinek skrivit sedan Nobelpriset", säger Horace Engdahl - och jag måste hålla med honom. Jag har inte läst så mycket av Jelenik, denna är min tredje och jag njöt av läsningen. Hon är kvick och väcker olika associationer, ibland svart, döden inte långt borta, ensamhet, tankar om livets olika skeden, fyndiga ordlekar. En bok där man upptäcker nytt vid varje omläsning.

Modernistas stora nysatsning på Elfriede Jelineks hela författarskap.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Henne är jag inte speciellt bekant med men minns inte att det jag läste gav direkt mersmak...

Hanneles bokparadis sa...

man får ge Jelinek lite tid

Koko sa...

Intressant. Tyvärr är jag inte heller musikalisk och känner inte till sångcykeln i fråga :-/

Hanneles bokparadis sa...

Koko, trevlig läsning ändå :)

Ugglanoboken sa...

Jag läste en diktsamling av Jelinek till utmaningen om kvinnliga Nobelpristagare, och den gillade jag. Försökte först med ett par av hennes romaner, men det tog faktiskt emot. Det är nog precis så att man får ge hennes böcker lite tid.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Jelinek skriver om lite för tuffa saker för mig, men Vinterresa tyckte jag om.