Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 april 2018

Fiktioner av Jorge Luis Borges

Fiktioner (1944) av Jorge Luis Borges, förord av Gabriella Håkansson:
"Han är översättarnas, kritikernas, akademikernas och bibliotekarernas författare. Men också skriftställarnas, skönskrivarnas, redaktörernas, och korrekturläsarnas författare. Borges flirtar med antkvariatgängare, katalogfetischister, kartälskare, typografer och bokmånglare i största allmänhet, och han lägger sin skyddande hand över alla byrålådspoeter, privatlärda och dagdrömmande eskapister." (sid 7)

Biblioteket i Babel
"Vissheten om att allt redan är skrivet utplånar oss och förvandlar oss till spöken. Jag vet trakter, där unga människor faller på knä inför böckerna och barbariskt kysser deras sidor, men de kan inte tolka en enda bokstav." (sid 109)
29. Läs en novell som översatts från spanska.
jag deltar i Ugglans novellutmaning Novell III.

2 kommentarer:

znogge sa...

Låter speciell men intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en man att bli nyfiken på.