Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 mars 2018

Gilead av Marilynne Robinson

"Och de såg att han var präst, trots att vi redan några dagar in på vår ökenvandring som han kallade den, såg rysligt ovårdade ut. Vid ett par hus erbjöd vi oss hjälpa till med hushållsarbete i utbyte mot mat, men det enda de bad om var att han skulle läsa lite ur Skriften eller be en bön. Det intresserade honom att de visste, och han undrade mycket över vad det var som avslöjade honom." (sid 20)
Gilead av Marilynne Robinson är inte äldre än att den fortfarande finns att köpa - eller låna på biblioteket. Året är 1956 i Gilead i den amerikanska mellanvästern. Den döende prästen John Ames skriver ett långt brev till sin sjuårige son och berättar familjens historia. Han i sin tur hade gjort en vandring med sin far till hans fars grav.
Flera smakbitar: HÄR.

25 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

väldigt bra bok. läste i läsecirkeln

Mrs. B sa...

Jag läste en tidigare bok av henne - mycket kluven: http://lookingformrgoodbook.blogspot.com/search/label/Marilynne%20Robinson

Marie i Skrifvarstugan sa...

Den boken verkar som jag skulle kunna tänka mig att läsa. Lägger in den på min önskelista. Tack för tipset.
HA enfin söndag ! !

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, annorlunda, läsvärd bok.

Mrs. B, tack för tips.

Marie, önskar dig detsamma!

Monika sa...

Jag har hört talas om den, men inte läst. Verkar intressant.

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Känner inte till författaren.

Paula sa...

Har läst en bok av henne: Lila - och den gillade jag. Kanske skulle man läsa denna också, tack för tipset

Bokhuset sa...

Låter som en trevlig bok. :)

Mia Eggimann sa...

Den har jag inte hört talas om tidigare, intressant.

Helena sa...

Helt okänd bok för mig. Men Gilead känns igen - är inte det samhället kallas i The Handmaid's Tale? En liten värld :)

Lottens bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Den kände jag inte igen.

astridterese sa...

Det er mange bøker som bruker navnet Gilead. (Som A Handmaid's tale av Margareth Atwood og The Dark Tower av Stephen King). Det er et vakkert navn, så jeg forstår mange synes det er fint å bruke :-)
Ha en riktig fin søndag!

Anonym sa...

Den här vill jag läsa. Intressant med böcker som utspelar sig i den tidens USA. Tack för smakbiten.

Boklysten sa...

Låter intressant. Tack för smakbiten!

Sara Pepparkaka sa...

Den boken har jag aldrig hört om förr. Tack för tipset!

znogge sa...

Tycker jag känner igen den men har inte läst den!

Kram

Annette sa...

Den boken verkar intressant, tack för smakbiten!

Benita sa...

Tack för smakbiten! Den boken låter intressant.

Margit sa...

Jag har läst romanen Home av Robinson (Kotiin på finska). Den var väldigt bra. Jag borde läsa Gilead också.

Hanneles bokparadis sa...

Margit, tack för tips!

Åsa sa...

Känner inte till denna, tack för tips och smakbit!

Bokdamen sa...

Tack för smakbiten! Känner till författaren funderat lite på att läsa något men det har inte blivit av än, kanske denna vore något?

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, var så god!

Bokdamen, stillsam fin bok.

Anonym sa...

Ny forfatter for meg, takk for smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Lesejente, var så god!