Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 april 2018

En dag ska jag bygga ett slott av pengar

"Städarna på skolan fick förhållningsregler om att dom inte skulle prata med oss som gick på skolan. Städare kunde komma och gå, men ingen sa hej. Ingen la märke till dom. Sen satt vi däe och skulle diskutera klass och rasism." (sid 45)  
En dag ska jag bygga ett slott av pengar av Evin Ahmad börjar med en begravning, en vän har hoppat. Huvudpersonen föds nästan på nytt; klassresa, ny utbildning, nya vänner, ny bostadsort. Främlingskap. Fragmentarisk monolog, ger nya tankar vid omläsning, perfekt bok för unga läströtta.
Plågsam kärlek av Elena Ferrante berättar om mor Amalia som drunknar, och dotter Delia. De är inte är speciellt nära varandra, fast de är väldigt lika. Det upptäcker dottern när hon börjar undersöka sin mors död, vad som har hänt henne. Dottern föds nästan på nytt, upptäcker hur lika de är, nästan som samma person.

Vilka kulturella verk förknippar du med födas och ? undrar Enligt O.

13 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

inte läst någon av dem

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, båda är riktigt bra.

Robert W sa...

Jag har fortfarande inte läst något av Ferrante, men hon dyker ju upp överallt på bokbloggar, så en dag får jag väl falla till föga.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, fler och fler av Ferrantes böcker översätts nu.

enligt O sa...

Inte heller läst, mn båda lockar! Att födas på nytt passar bra in.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, bra läsvärda böcker båda två.

Mösstanten sa...

Måste komma ifatt med Ferrante någon gång. Hur ska det gå till? Bra påminnelse.

Marie i Skrifvarstugan sa...

Böcker jag läst och måste läsa. Angelägna ämnen i böckerna. Sånt gillar jag.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Ferrante finns kvar.

Marie, livet och döden är angeläget.

FrökenChristina sa...

Låter som två bra böcker. Ferrantes författarskap överraskar hela tiden.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, väldigt bra böcker båda två.

Annette sa...

Plågsam kärlek skall jag läsa i dag. Den första boken i trilogin var väldigt mörk och omskakande, men väldigt bra, så jag gissar att den här också är det.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, mörk och mörk, kanske inte nån munter historia men jag gillar Ferrantes sätt att beskriva saker, naket.