Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 juli 2018

Film i svtPlay: Krzysztof Kieslowskis Trikoloren-trilogi

Krzysztof Kieslowskis Trikoloren-trilogi, gjord efter franska revolutionens ledord frihet, jämlikhet och broderskap, kan nu ses i svtPlay.
Den blå filmen - Frihet (1993), se: HÄR.
Den enda överlevande från kraschen är den unga kvinnan Julie, de två offren är hennes dotter och hennes man. Julie har förlorat allt och fått hela sin verklighet bortryckt. Men har hon också, genom den tragiska olyckan, uppnått något som skulle kunna kallas frihet? I rollerna: Juliette Binoche, Benoit Régent,m.fl.
Den vita filmen -  Jämlikhet, se: HÄR.
Mannen Karol kastas ut i ett tomrum, förödmjukad av sin franska hustru Dominique. Karol hamnar utan fotfäste i sitt gamla hemland Polen. Hans väg tillbaka till självkänsla är att arrangera en raffinerad hämnd mot Dominiques svek, i ett försök att nå känslomässig jämlikhet. I rollerna: Zbigniew Zamachowski, Julie Delpy, m.fl.
Den röda filmen -  Broderskap, se: HÄR.
Den unga studenten Valentine möter den pensionerade domaren Joseph då hon råkar köra på hans hund med sin bil. Valentine kommer på domaren med att avlyssna sina grannars telefonsamtal börjar han berätta sitt livs historia, hennes avsky vänds till fascination och medlidande, de båda kommer till insikt om ett av fundamenten i vårt sociala liv; engagemanget för vår nästa. I rollerna: Irène Jacob, Jean-Louis Trintignant, m.fl.

16 kommentarer:

Christina Karlsson sa...

Tack för tips och länkar. Har läst om filmtrilogin tidigare och hört att den ska vara bra, har dock inte sett den ännu.

Ha en fin måndag! Kram

Hanneles bokparadis sa...

Christina, jag tyckte mycket om filmerna,
Tack det samma, kram

Mösstanten sa...

Jag har sett att de finns på SVT-play men jag behövde en puff. Få se om de äntligen blir sedda nu.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, gillar man bra film så... jag njöt i alla fall, man behöver inte se alla tre samma dag.

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för tipsen. Filmerna är inget jag har hört talas om tidigare, men historia är alltid intressant. Roligt att lära sig något nytt.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, kanske kan en lära sig franska på köpet :)

znogge sa...

Tack för tipset. Det låter som en sevärd och intressant trilogi.

Klimakteriehäxan sa...

Har inte sett. Vet att jag borde se.

tant Hannele sa...

Znogge, jag tyckte mycket om alla tre, ganska olika.

Klimakteriehäxan, finns inga borde... bara njuta!

Ama de casa sa...

Oj! Jag är glad att jag inte har det namnet - ytterst svårstavat... :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, Hannele är mycket lättare 🤓

Joelinda sa...

Minns att jag och maken såg alla filmerna på bio då de kom. Riktigt bra!

Mrs Calloway sa...

jag har sett alla filmerna tidigare, men jag såg om dem nu. väldigt bra

Hanneles bokparadis sa...

Joelinda, bra när svt visar kvalitetsfilm!

Mrs Calloway, jag har bara läst om filmerna tidigare.

Klimakteriehäxan sa...

"Borde" i betydelsen "dumt att missa".

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag är glad att jag inte missade...