Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 september 2018

Fönsterplats 14 A av Emma Fäldt

Fönsterplats 14 A av Emma Fäldt, som tidigare skrivit barnböcker, berättar här i sin trevliga lättlästa kortroman med fina illustrationer om Hugo som lever ensam. Ett välordnat liv utan överraskningar, samma vanor, samma ostmacka varje gång. Han hälsar varje vecka på sin dementa mor, eftersom hans bror inte vill. Inte ens lite fotboll unnar han sig själv, chefen vill inte att han tar ledigt från jobbet. Han är på väg till en jobbmässa till Bologna, bredvid honom på planet sitter italienska Angela, som tycker att familjen är viktig och att vi ska ta hand om varandra. Hennes syster är cancersjuk.

"När hon vänder sig om för att kalla till sig servitören och beställa, får hon syn på en man längre bort på uteserveringen. Hans ansikte tycks bekant, men först förstår hon inte vem det är.
    Det är en man i fyrtioårsåldern med svenskt utseende. Han är ganska prydligt klädd och dricker en kaffe. Bredvid honom står en tallrik med tiramisu. När hon ser tiramisun inser hon vem det är." (sid 99)
Flera smakbitar: HÄR.
(Emma Fäldt fräffas på Bokmässan i monter F01:34 på vån 2)

39 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

tänk att bli igenkänd på sin tiramisu! tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, blir inte du det?

Paula sa...

Har precis tittat på playprogrammet Till Sverige med kärlek, hmmm låter bekant, ingen enkel ekvation

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag har inte sett, tack för tips

Mösstanten sa...

Tack för smakebiten! De är spännande. Man vet aldrig vad som ska komma.

Monika sa...

Jag fastnade där på Bologna, dit vill jag så väldigt gärna.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, var så god, lite så är meningen.

Monika, jag har inte varit där, låter som en trevlig plats.

Evelina Nilsson sa...

Tack för smakebiten! Verkar som en fin bok.

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, trevlig läsning på alla sätt.

znogge sa...

Den låter intressant! Noterad och klar :D

Mia Eggimann sa...

Den låter väldigt intressant. :)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, något för dig, tror jag.

Marie, trevlig kortroman.

Villa Frejas bokblogg sa...

Intressant smakbit, jag blir nyfiken. Känner till författaren genom hennes barnböcker.

Cinnamon sa...

Intressant smakbit! Hade inte hört talas om boken. Tack för smakbiten!

Ama de casa sa...

Att en tiramisu kan göra att man blir igenkänd är rätt fascinerande :-)

Klimakteriehäxan sa...

Själv är jag inte galen i tiramisu, men det låter som en rolig bok.

astridterese sa...

Jeg må si jeg er mer enig med Angela enn Hugo. Familien kommer først. (det hørtes veldig godt ut med en tiramisu) :-)
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, jag har inte läst hennes barnböcker ännu för barnbarnen.

Cinnamon, boken är helt ny.

Ama, eller hur :)

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag älskar alla efterrätter, även italienska ❤️

AstridTerese, utan våra familjer är vi ingenting.

Scylla sa...

Den skulle jag kunna tänka mig att läsa. Tack för tipset!

Åsa sa...

Igenkänning via en efterrätt, det var ju lite speciellt. :D
Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, finns nog snart även på biblioteket.

Åsa, sånt gillar jag :)

Eva Trillian sa...

Låter som en bok jag skulle kunna fina vila i :) och kanske inspiration! Tack för smakbiten - och boktipset!

Sara Pepparkaka sa...

Tack för smakbiten, jag blir sugen på tiramisu!

Hanneles bokparadis sa...

Eva Trillian, det tror jag skulle funka :)

Sara, finns färdig vid mjölkdisken, tror jag, helt ok.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Tiramisu är en av de få efterrätter jag inte gillar.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jag tror att jag gillar alla efterrätter ❤️

Boklysten sa...

Jag är inte mycket för efterrätter. Tack för smakbiten!

Benita sa...

Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, kan vara höjdpunkten på god middag, bara ost eller frukt räcker.

Benita, var så god, hoppas det var till belåtenhet.

Annette sa...

Jag blev nyfiken och kollade upp den litet mer. Absolut en bok jag vill läsa. Nu har jag den under bevakning hos internetbokhandeln. Tack för smakbiten!

Bokdamen sa...

Ny bok för mig, låter intressant. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Annette, trevligt att du gillade smakbiten!

Bokdamen, en trevlig bok som jag gillade.

KajsaLisa sa...

Tycker jag känner igen storyn, vet inte varifrån.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, sånt händer väl i verkliga livet.

Lena sa...

En bok jag inte kände till. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, boken är väldigt ny.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tack Hannele. Älskar steampunk-estestiken på omslaget. Ska kolla upp.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, en liten bokpärla.