Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 oktober 2018

Höst av Ali Smith

"Han kan göra en säng här. Han kan stanna här tills han är säker på att han är vaken. Att han är naken. (Ordvitsar, den fattige stackarens valuta: stackars fattige gamla John Keats, nå fattig i alla fall, man kan väl inte riktigt kalla honom gammal. Poet om hösten, Italien om vintern, bara dagar från döden vitsade han loss som om det inte fanns någon morgondag. Stackars sate. Det fanns ju ingen morgondag.) Han kan lägga de här löven över sig som en hög för att hålla värmen om natten, om det nu finns några nätter när man är död" (sid 15)
st av Ali Smith beskrivs som abstrakt roman där Smith experimenterar med tid, historia och konst. En vänskap mellan två personer i olika åldrar. Den 101 årige Daniel Gluck har varit Elisabeth Demands granne sedan hon var barn, bara åtta år. Hon föddes 1984. Hon fortsätter att besöka honom på äldreboendet. Att Elisabeth studerade till konstkritiker och doktorerade, hade nog mycket att göra av Glucks inflytande. Inget hennes mor uppskattar. Vi får lära känna pop-konstnärinnan Pauline Boty från 1966.

Elisabeth råkar ut för mycket krångel och byråkrati i samband att skaffa sig pass och registrera sig till vårdcentralen. Boken är stillsamt rolig, lite i stil med Jeanette Winterson.

"Det finns en berömd novell av James Joyce, De döda, i vilken en ung man står på en bakgård en iskall natt och sjunger en sång för kvinnan han älskar. Sedan dör han, den unge mannen som trängtar efter kvinnan. Han förkyler sig i snön, han dör ung. Höjden av romantik!" (sid 93)

Hon har alltid med sig en gammal bok från något antikvariat.
"Hon sitter vid sitt skrivbord, djupt försjunken i en bok, uppslagna böcker över hela skrivbordet, över hela golvet och sängen, Hon tycker om att läsa, hon läser hela tiden, och hon föredrar att läsa hela tiden, och hon föredrar att läsa flera saker samtidigt, hon säger att det erbjuder oändligt många perspektiv och dimensioner." (sid 169)
Det engelska omslaget är mer höstlig.

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Verkar vara en bok som jag skulle kunna tycka om.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Ali Smith är bra tycker jag.

znogge sa...

Verkar inte vara en bok i min smak känner jag spontant men man ska aldrig säga aldrig...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, omöjligt att gilla alla böcker, därför finns det så många, gäller bara att hitta.

Ama de casa sa...

Jag tycker att den boken låter lite jobbig...

Ha en fin start på veckan!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, inte alls jobbig bok.