Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 april 2019

Swish

"Det var efteråt, när vi hade avslutat det första träningspasset, som han erbjöd mig specialpaketet som han kallade det: fem PT-timmar till priset av tre.
   Han sa det lite i förbifarten, som om det inte var så viktigt egentligen. Han sa att han kunde fixa en bra deal åt mig, men att det måste bli mellan honom och mig bara, svart. Kontant.
   Cash is king, sa han.
   Han gav mig aldrig ett visitkort, bara en lapp med sitt privata nummer på." (sid 124)
Novellsamlingen Kedjereaktion (2019) av Camilla Prell-Weichl är hennes debut, innehåller noveller med katastrof-temat. Jag väljer Swish som berättar om den gifta Karin och tvåbarnsmor som börjar på gymmet och blir lockad av små gratisgåvor och en gratis omgång med PT. Det blir inte bara en gång utan regelbundet, även när gymmet stängt, betalas svart med swish. Mindre och mindre pengar kvar på sparkontot.


Novell IV hos Ugglan:
19. Läs en novell som gavs ut 2019.

13 kommentarer:

Znogge sa...

En person att se upp med...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en person man ska undvika...

Bosse Lidén sa...

Jag klarar mig. Blev av med den tjänsten. Orsaken att min fån är urgammal - hela fyra år. Blir aldrig av att jag köper en ny. Till sommaren...
Kanske en novellsamling att läsa. Vad blev det för betyg?

Julia sa...

det låter kusligt tycker jag. Att kunna manipulera så. Hu!

Mösstanten sa...

Jag får dåliga vibbar. Inte för boken men för hur det ska gå.

Hanneles bokparadis sa...

Bosse Lidén, jag har antik mobil, men tycker det är praktiskt att swisha med min lilla iPad ibland, speciellt till nära och kära, enkelt. Jag läser mycket noveller och tycker intressant med olika teman.

Julia, här gick allt fel, delvis var båda involverade.

Mösstanten, inget vidare, så kanske det kan vara nånstans.

Julia sa...

Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar i din kommentar till mig, men jag tänker utgå från att det inte var en förolämpning.

Angående frågan som jag faktiskt förstår så jo, det finns ju med i listan att läsa böcker, dagens lista är ju, som det står, endast ett tillägg eftersom jag redan uppnått så många av ursprungslistan. Som exempelvis målet om att lustläsa mer.

Annette sa...

Det låter olycksbådande... Men blev hon vältränad då?

Hanneles bokparadis sa...

Julia, läsning är bra både för kropp och knopp...

Annette, nej, inte ens vältränad blev hon eftersom de fortsatte att träffas lite varstans...

Yasmine sa...

Usch så obehagligt det låter...!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, inte skulle jag vilja byta med henne...!

Ugglanoboken sa...

Har också den läst den här novellsamlingen, och gillade den!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, ny författare för mig, visst är hon bra!