Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 juni 2019

tolv vise män - favoritbokmärke

o
o
Irlands kända författare, tre Nobelpristagare,
jag har läst något av alla, började efter resan till Irland:
.
Samuel Beckett (1906-1989) Nobelpris 1969.
George Bernard Shaw (1856-1950) Nobelpris 1925.
James Joyce (1882-1941).
Oscar Wilde (1854-1900).
John Millington Synge (1871-1909).
Seán O'Casey (1880-1964).
Flann O'Brien (1911-1966).
Oliver Goldsmith (1728-1774).
Brendan Behan (1923-1964).
W B Yeats (1865-1939) Nobelpris 1923.
Jonathan Swift (1667-1745).
Patrick Kavanagh (1904-1967).

Även Boklysten, Mösstanten, Klimakteriehäxan och BP, Emma,  Kerstin och Gerd har bokmärken.

17 kommentarer:

Mösstanten sa...

Roligt bokmärke att ha. Men inte har jag läst något av var och en av dessa.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, då har du något att se framemot.

Emma, Sol som sol? sa...

Jag hade svårt att se bokmärket först, såg bara en massa bokryggar. 😀

Sedan förstorade jag upp (sitter med mobilen) och jamen där var det ju! Riktigt fint bokmärke med en massa gubbar! Har läst från någon enstaka av dem.

Hanneles bokparadis sa...

Emma, du kan klicka på bilden, blir större :)

Ama de casa sa...

Oj! Det var visst ett väldigt vist bokmärke :-)

Znogge sa...

Fanns det inga visa kvinnor?

Hanneles bokparadis sa...

Ama, riktigt belästa herrar :)

Znogge, det har jag funderat på, har inget bokmärke men här några kvinnliga irländska författare:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/07/ladies-night-at-finbars-hotel.html

Klimakteriehäxan sa...

Stiligt! Några av dem har jag faktiskt läst. Men absolut inte alla.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, att läsa alla gör bara nördar :)

Bokdivisionen sa...

12 män! Åh så jag undrar hur många kvinnliga irländska författare det funnits där ute?

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, inte på den tiden, men nu finns det många bra irländska kvinnliga författare.

Yasmine sa...

Känner bara igen två namn haha!

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, dessa män levde för länge sedan :)

BP sa...

Ett väldigt fint bokmärke. Är inte lika beläst som du, men har faktiskt läst några böcker av Samuel Beckett, George Bernard Shaw och Oscar Wilde.

Hanneles bokparadis sa...

BP, intressant läsvärda författare fortfarande, Shaw var ju feminist, intressanta pjäser han skrev.

Boklysten sa...

Ett väldigt speciellt bokmärke!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, bokmärke som har glatt mig mycket!