Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 juni 2019

Ön av Ragnar Jónasson

"Men fallet hade ju som tur blivit löst, visst var det väl så? Polisen hade gripit mördaren. Polisen i Reykjavik begick inte misstag, inte när det gällde saker av den här kalibern. Det var inte möjligt." (sid 73)
Ön av Ragnar Jónasson (2019) andra delen av Hulda-trilogin; Mörkret (nominerad till Årets Bok) utspelar sig i slutet av Hulda Hermannsdóttirs karriär, medan de följande böckerna i serien är förlagda till ett tidigare skede i hennes liv. Romanen börjar i typisk Hitchcock-stil; två lyckliga förälskade ungdomar i en stuga... tillsammans en natt. Det slutar inte lyckligt. En klantig polis som mest tänkt på sin karriär. Åren går och de inblandade mår dåligt, deras liv är förstört.

En spännande pusseldeckare med ett gäng ungdomsvänner som hållit ihop i vått och torrt många år. En svårtillgänglig isolerad ö, oerhört vacker trolsk plats bland lunnefåglar. En återträff, ha kul tillsammans. Något händer. Är det verkligen olycka - eller mord?  Någon måste ju vara skyldig. Hulda Hermannsdóttirs får chansen att utreda fallet. Hon vill lösa mysteriet, hon hittar nya kopplingar, undersöker gammal fakta, litar på sin intuition, ger inte upp. Vi får lära känna ungdomarna, och får följa med Huldas egen vandring i det förflutna.

"Det var som att ha hamnat i en annan värld, här rådde ett fullständigt lugn och utsikten var bedövande. Hon kunde se Bjarnerey resa brant ur havet och bortom den Hemön med sina vulkaniska koner, sedan fanns inget mer att se, bara det ändlösa havet som bredde ut sig mot horisonten i fjärran." (sid 120)
Modernista.
Flera smakbitar: HÄR.

20 kommentarer:

Monika sa...

Den här har jag tänkt läsa också, någon gång. Jag får väl börja med första delen först, trots att den egentligen verkar komma sist.

Mösstanten sa...

Något för mig, misstänker jag.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, böckerna är ganska fristående.

Mösstanten, jag tror du skulle gilla denna.

Lottens Bokblogg sa...

Samma bok som jag läser. Jag gillar den här serien!

Ett mystiskt bibliotek sa...

Har blivit lite smått nyfiken på den här serien. Hört mycket gott om den. Kommer nog prova den första boken om jag tillfälle. Trevlig söndag! :)

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, riktigt bra irländsk författare.

Josefin, klart läsvärd serie, trevlig söndag!

Paula sa...

Hej, dylika pusseldeckare ser jag hellre på film. Har förstått att författaren har ett gott renommé liksom många andra isländska författare som kommit i ropet. En del beror säkert på den exotiska miljön de placerar sina böcker i, men de är säkert också skickliga författare. Har nog läst några riktigt bra men kommer inte på namnen...
Tack för smakbit, trevlig söndag

Åsa sa...

Åh, "typisk Hitchcock-stil", det tilltalar mig! Tack för smakbiten. Blev ännu mer nyfiken på den här författarens böcker nu.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, så tänkte jag kanske förr, men man kan ändra sig. Boken har verkligen vacker exotisk miljö, det lyfter romanen ännu mer. Trevlig söndag.

Åsa, när Hitchcock börjar med mys så slutar det inte bra.

Mrs Calloway sa...

okänd bok för mig. men det låter mycket spännande tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, helt ny bok av Ragnar Jónasson från Island.

Bokdamen sa...

Kul att fler läser den här idag. Läst Mörkret och den var inte så tokig, tänkt läsa den här någon gång. Tack för smakbit!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, riktigt bra spännande bok.

Sara sa...

Efter att ha läst Mörkret kan jag mycket väl tänka mig att läsa Ön någon gång. Tack för smakbiten!

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Är intresserad av den.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, Mörkret är bra men annorlunda.

Cinnamon, klart läsvärd deckare.

Sara Pepparkaka sa...

Det skulle kanske passa mig med en isländsk bok snart. Den här vore ett alternativ.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, jag tyckte om båda, välskrivet.

Boklysten sa...

Låter spännande. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, precis som en bra deckare ska vara.