Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 februari 2020

Selamlik av Khaled Alesmael

"Jag börjar besöka graven utanför mitt fönster i Åseda varje kväll för att tända ett ljus. Med en inre röst börjar jag prata med gravarna. På morgonen när jag dricker kaffe tittar jag ned på dem och berättar saker jag trodde jag glömt. De ligger uppradade och lyssnar uppmärksamt. Vartefter dagarna går känner jag mig allt närmare dem, de blir vänner jag kan dela minnen och historier med. Vi skrattar och gråter tillsammans. De avlidna är goda lyssnare och det är allt jag behöver, att någon lägger märke till mig." (sid 35)
Selamlik (2018) av Khaled Alesmael är en stark bok om en helt obekant värld; krigets Damaskus, Sibkiparken i Damaskus dit homosexuella män kommer för att träffas. Redan som pojke var Furat mer intresserad av att titta på män än flickor, han var inte som sina kamrater. En utvecklingsroman om en pojkes uppväxt i ett land där han inte var accepterad. Rörande berättelser om skolan, där föräldrarnas status hade stor betydelse. Första hemliga kärleken.

Asylboendet i småländska Åseda. Han visste vad som väntade. I allrummet hade någon visat ett av klippen som spreds på internet. Han visste vad som hände med bögar, syndare som tillfångatagits av Daesh. Han låser in sig på asylboendets toalett. För första gången på flera månader börjar han skriva. Han måste berätta om denna osynliga värld som varit dold alldeles för länge. Detta är en viktig bok om en värld som man inte vet så mycket om.

Khaled Alesmael är journalist och prisbelönt för sitt arbete med radio och teve i Damaskus, Beirut, Amman, Kairo och Istanbul. Han har arbetat på Uppdrag granskning och gjort reportage för bl.a. Konflikt i P1 och tidningen Ottar. Selamlik är hans skönlitterära debut. En roman som bär på egna och andras erfarenheter från de urbana homosexuella rummen i det nu sönderbombade Syrien.
8. Läs en bok vars huvudperson är HBTQ.

13 kommentarer:

femfemman sa...

Låter intressant. Den boken ska jag se om jag får tag i. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

femfemman, intressant och viktig bok.

Hanna sa...

Lånat! Tur att jag läste din beskrivning, för omslaget var inte lika inspirerande :)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, omslaget fick många kommentarer i vår bokcirkel, författaren själv på fotot :)

znogge sa...

Det låter som en mycket stark och viktig bok tycker jag.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en läsvärd, viktig och intressant bok.

Mösstanten sa...

Det verkar vara en intressant och viktig bok. Jag får många intressanta tips hos dig.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, denna upptäckte jag i vår bokcirkel.

Mia Halvarsson sa...

Intressant! Ännu en bok att lägga till läslistan, tack för det :)

Jennifer sa...

Intressant tips :D

Hanneles bokparadis sa...

Mia, en annorlunda historia man inte får läsa så ofta.

Jennifer, en intressant historia om en helt annan värld.

Scylla sa...

Den vill jag läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, denna kommer nog att bli en klassiker!