Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 juni 2020

Bloomsday - sann kärlekshistoria ❤️

hittade små reklambiljetter för promenader i Dublin, passar utmärkt som bokmärke i mina irländska böcker, har promenerat på egen hand.
Den sextonde juni 1904 var den dag då författaren James Joyce träffade sin blivande hustru Nora när de för första gången promenerade i Dublins hamn. Dagen blev evig genom att låta Ulysses promenad vara just den dagen, som firas i Dublin hela veckan, lite stillsamt med avstånd just nu.

Kanske även Gerd, Agneta, BP, Klimakteriehäxan har bokmärken.

14 kommentarer:

Znogge sa...

Jag hade gärna promenerat i Dublin igen. En fin stad som jag tyckte mycket om men det får tyvärr vänta.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Dublin är en stad man inte tröttnar på

Klimakteriehäxan sa...

Å så roligt det vore att promenera i Dublin. Men jag kommer visst aldrig dit, verkar det som. Nåt nytt bokmärke har jag inte heller fotat, fast jag har några ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Dublin är en trevlig stad, lagom stor för promenader

Hanna / Rak i ryggen sa...

Läsresa, tack för den 😊. Vi får väl högtidlighålla med citrontvål när vi tvättar händerna 😁

Älskar att läsa sa...

Åh, Dublin! Man hittar alltid nya saker att upptäcka i den staden. Återvänder gärna dit :)

Geddfish ♥ sa...

Jag kan tänka mig att återvända till Dublin. Många år sen nu och under tiden vi var där, så mördades Anna Lindh. Trist. Men många promenader blev det på gröna Irland.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, älskar läsresor, jo, Bloom minns att han hade köpt fläderblomstvål till dottern, och: "två sina smutsiga händer med en delvis förbrukad bit Barringtons citrondoftande tvål som pappret fortfarande satt kvar på (inköpt tretton timmar tidigare för fyra pence men alltjämnt obetald)"

Agneta, vi har gjort några snabbvisiter i Dublin, en trivsam stad.

Geddfish ♥ trevligt att promenera i hela Irland.

Lena i Wales sa...

Jag har träffat James Joyce, i alla fall som staty i Dublin. Gillar Dublin starkt.
Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, jag fick nästan hicka... men det var ju staty :)

BP sa...

Bokmärket i mitten är min favo. Å om du gillar Dublin så har du väl sett "Dublin murders" på svt1 ikväll?! Älskar engelska deckare, men är inte så säker på att jag gillar den långköraren.

Hanneles bokparadis sa...

BP, såg att Dublin murders finns med tittade inte idag, tack för påminnelsen.

Ama de casa sa...

Vilka söta bokmärken :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, egentligen inte bokmärken :)