Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 juni 2020

dagens ord växtlatin - fem på fredag

1 Vilken är din relation till begreppet ”gröna fingrar”? jag har väldigt gröna fingrar, intresserad av växter, läser trädgårdsböcker, gör trädgårdsresor.
2 Vad skulle du vilja ha i din drömträdgård/balkong? vi har det vi vill ha, mycket  frukt och bär, rosor, sällsynta träd.
3 Hur kryddar du helst din mat? svagt, maken vill ha stark mat.
4 Vad för typ av växter gillar du bäst? ätbart, barnbarnen älskar äta våra smultron, körsbär, vindruvor, vinbär, plommon, äpplen, mullbär.
5 Om du fick sätta ett namn på en växt, vad skulle det vara? gillar olika blåklockor, har rosor som heter Hansa, mitt smeknamn som barn.
Fem på fredag hos: ElisaMatilda.

30 kommentarer:

znogge sa...

Kan tänka mig att du har riktigt gröna fingrar och det framgår onekligen av din blogg. Det och ditt intresse för England och litteratur!

Karoleen sa...

Så härligt att ha gröna fingrar, och möjligheten att ha en trädgård som man vill, vi är mer i början på vår resa och då blir det mycket man vill ha och göra... =)Ha en trevlig dag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, haft förmånen att få besöka många fina engelska trädgårdar 🇬🇧

Karoleen, jag ser trädgården som bästa avkoppling.

Geddfish ♥ sa...

Det är underbart med trädgårdar. Jag fick förmånen att se trädgårdar i Wales, så härligt.
Kul att du har gröna fingrar, ett fint intresse.

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ jag har sett väldigt intressanta trädgårdar i Wales:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2016/08/borta-i-wales-men-hemma-bast.html

Klimakteriehäxan sa...

Du är en rik människa, med alla skatter i din trädgård!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, känner mig rik på många sätt ❤️

Mrs Calloway sa...

att du har gröna fingrar framgår med all tydlighet av din blogg. kul med ett sådant intresse. jag är intresserad men har inga gröna fingrar.

femfemman sa...

Dina fingrar måste vara mörkgröna. Mina är nog ljusgröna. Viljan finns, men kunskapen är väl lite undermålig och fingrarna lite färglösa. Sallad funkar bra, så de ut får väl bli favoriten.// Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har tålamod, kan vänta och pratar med mina växter

Anna-Lena, kunskap räcker inte alltid, växter är ganska individuella, gör lite som de vill.

Kina sa...

Det är härligt medmänniskor som har gröna fingrar. De kan nästan få allting att växa, var som helst. En gåva!

Ama de casa sa...

Vilken underbar trädgård du/ni verkar ha! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Kina, min 88-åriga mor är mycket duktigare.

Ama, tack, fullt med överraskningar :)

Veiken sa...

Jag älskar fina trädgårdar. Jag besöker dom gärna, men har inte intresse eller ork nog att vara den som ser till att trädgården frodas! Saknar dessutom tålamod, men förhoppningsvis är jag bra på annat! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, tålamod har jag, har inte bråttom, vår trädgård är inte ”fin” utan väldigt personlig. Trädgård är fin avkoppling.

Paula sa...

Jag har många vänner som är väldigt kunniga trädgårdsodlare. Jag fascineras av växtkraften i naturen men har inget intresse att odla själv. Trädgårdsresor skulle vara bortkastade pengar för mig. Då har du två stora intressen, trädgård och böcker! Trevlig helg

BP sa...

Om det är din trädgård på bilden så har du verkligen gröna fingrar. Å med tanke på allt du har läst så verkar du vara riktigt intresserad av att påta i trädgården också.
Vad gäller mat så är det tvärtom hos oss. Jag gillar starkt, medan min man föredrar svagt kryddad mat.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag odlar inte men vill ha vackert runt mig.

BP. jag kallar det kanske inte för påta, vår trädgård är mest söndersprängt berg... som blommar.

Bokdamen sa...

Många runt mig har gröna fingrar som du verkar ha. Mina har lite brist på grönt ;)

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, alla kan inte ha samma intresse :)

Åsa sa...

Mullbär, vad ovanligt, hur används färska sådana? Bara provat torkade.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Vi som följer din blogg blir också glada över din trädgård, fast vi inte har sett den 😊. Naturupplevelse by proxy.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, såna mängder blir det inte, svarta söta, ätes direkt ur trädet.

Hanna, jag hade trädgårdsblogg förr, nu blir det mest böcker 😀

Klimakteriehäxan sa...

PS den där bilden är jättefin!

tanthuset.blogg.se sa...

Vilka härliga svar <3 Hansarosen är en favorit här, härdig och vacker, dessutom doftar den gott

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, tack, barnbarnet älskar vår trädgård ❤️

Mia, nyponen är också goda och nyttiga, äter dem naturella, försiktigt

Lillian "sognafaret" sa...

Jeg tror grønne fingre har en sammenheng med tålmodigheten. Tålmodigheten min er ikke lang, og jeg har mange prosjekter med grønne fingre, men veldig få gode resultater. God helg!

Hanneles bokparadis sa...

Lillian, jag har ganska mycket tålamod, kan vänta, trevlig helg!

Musikanta sa...

Vi är alla olika, och väl är det. Vi delar dock samma intresse för böcker :-).
Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, och musik är relativt främmande för mig :)