Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 juli 2020

tvärtom - fem på fredag

Äventyr med sonen på hans arbetsplats för ett par år sedan, intressant och lärorikt! Nätterna ensam på kommandobryggan imponerande. Förr besökte barnen föräldrars arbetsplats, roligare tvärtom!

1 Vad doftar bättre på sommaren än på vintern? havet.
2 Vad doftar bättre sämre än vad det smakar? ostar som luktar illa kan smaka gott.
3 Vilken doft tar dig tillbaka till barndomen? min mors jordgubbssaft på stranden.
4 Vad är en doft du gillar som andra kan tycka är udda? fuktig jord i trädgården.
5 Vilken lukt rynkar du på näsan åt? svett.
Fem på fredag hos: ElisaMatilda.

32 kommentarer:

Mösstanten sa...

Det måste ha varit en fin upplevelse att besöka din sons arbetsplats. Inte alla som arbetar på havet.

femfemman sa...

Blomdoft, linddoft, rosdoft från barndomens... ljuvligt...kattskit, fy tusan! Cigarettrök, på avstånd, luktar gott//Anna-Lena

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, speciellt på natten när han är ensam på kommandobryggan, då ville jag vara vaken med honom!

Anna-Lena, världen är fullt av dofter, vi har massor med härligt doftande rosor i vår lilla trädgård ❤️

Ingrid sa...

Bra svar, jag skulle nog kunna ställa upp på samtliga!
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, ha en fin dag själv!

Znogge sa...

Bra svar som jag instämmer helt i!

Så spännande att besöka sonens arbetsplats. Det har jag också gjort och det var roligt så klart. Dock inte alls samma spänning som för din del. Däremot var det spännande att besöka yngsta fröken på hennes olika utlandsjobb-

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, visst lär man sig massor av sina egna barn!

Ama de casa sa...

Vilket trevligt besök på sonens arbetsplats! :-)

Klimakteriehäxan sa...

Jordgubbssaft - det var inte i går!!! Så gott!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, riktigt intressant och lärorikt.

Klimakteriehäxan, för flera decennier sedan!

Kina sa...

Så spännande att få vara med på den resan. Absolut att man lär sig mycket av sina barn, och även av barnbarnen.

Svett är något som jag också är känslig för. Speciellt om man sitter på en buss (eller annat trångt utrymme) och lukten svämmar över en. 🤢

Mrs Calloway sa...

gammal cigarettrök är luktar inte gott. frisk svett luktar inte illa. inte fuktig jord heller. stinkande ostar är bäst.

Hanneles bokparadis sa...

Kina, eller hur, även barnbarnen är kloka.

Mrs Calloway, frisk svett luktar ingenting, människolukt.

Karoleen sa...

Ser ut att vara en häftig arbetsplats sonen har, läckert att få uppleva!

Hanneles bokparadis sa...

Karoleen, vi fick sova över och äta den goda maten :)

Geddfish ♥ sa...

Dofter är spännande. Jag är svag för goda dofter, både inom hygien och god mat.
Vilket härligt studiebesök du gjorde hos sonen!
Finns många saker att glädja sig åt!

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ sonens arbetsplats är helt ny värld för mig, spännande att få ta del av det, visst är världen full av saker att glädja sig åt!

Helén sa...

Så häftigt att följa med sonen på en sådan arbetsplats. Jag vet inte om mina grabbars jobb som ingenjörer skulle vara lika roliga att besöka 😁. Det finns verkligen en massa som luktar illa och det är roligt att läsa svaren på veckans frågor.

Susie på Stjärnarve... sa...

Det är många som berättar om sin upplevelse av mammans saft under sommaren. Det har jag inget minne av, ändå var min mamma duktig på att laga mat och även göra roliga saker i köket.....
KRAM/Susie

Hanneles bokparadis sa...

Helén, alltid roligt att lära sig mer av sina barn.

Susie, jag minns även smaken fast jag bara var 3 år när jag fick följa med "stora" flickorna till stranden...

Bokdamen sa...

Havet är härligt särskilt på sommaren. Intressant arbetsplats. Trevlig helg!

Sara Pepparkaka sa...

Jag skulle också gärna besöka mina söners sommarjobb, fast ingen gör nåt så spännande som att jobba på havet!

Paula sa...

finns en ost (svarta Sara?) som luktar fotsvett men smakar ljuvligt

BP sa...

Svettlukten är vi helt överens om.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, havet är fint hela året.

Sara, man lär sig nog något på alla jobb.

Paula, många luktande ostar är goda.

BP, som tur så inte dåliga lukter i min närhet.

Paula sa...

Jag har också finskt tjärshampoo. Inbillar mig att det håller både fästingar och älgflugor på avstånd

Hanneles bokparadis sa...

Paula, håller även maken på avstånd ❤️

Åsa sa...

Japp, fuktig jord doftar gott. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, nästan aromatiskt :)

Herr Nilssons Fru sa...

Fuktig jord, nästa gång de regnar får jag nog lägga mig i rabatten och lukta :)
Havet, ja vad är väl som det.
Kramiz

Hanneles bokparadis sa...

Fru, tycker du ska göra det :)

Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! sa...

Usch ja svett luktar äckligt. SPeciellt ingrodd!