Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 november 2020

Den första frosten av Anna Kuru

På midsommarafton hade det kommit några vita flingor med de nordvästliga fjällvindarna från Norge. De hade lagt sig som ett centimetertjockt täcke över trottoarer och hustak och på kvällen var det mesta vitt inne i Kiruna. Bilförarna krypkörde efter stadens gator för att inte riskera att få sladd med sina sommardäck. De nyplanterade petuniorna och de röda tulpanerna som nyss slagit ut längs med huvudgatan nickade av den tunga snön. Grilloset från balkongerna uteblev. Barnen tog på sig fodrade gummistövlar och galonbyxor i sin iver att på nytt få skapa snögubbar." (sid 103)

Den första frosten (2020) av Anna Kuru är första delen av Kiruna-trilogin och hennes debutroman. Allis vill glömma sitt plågsamma minne och tar sin tillflykt till en ensligt belägen stuga i de norrländska fjällen, där hon ser fram emot att få vara ensam och återhämta sig. Men det finns en annan stuga i trakten och där bor Jonas som försöker läka såren efter sitt spruckna förhållande. Samtidigt har en man vid namn Raumo lämnat Helsingfors för att fjällvandra i Sverige. Dessa tre livsöden vävs ihop och fjällsommaren går mot sitt slut befinner sig Allis i en farlig situation som hon inte kunnat föreställa sig. En spännande psykologisk thriller.

Modernista. Flera smakbitar: HÄR.

23 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

intressant bokserie som jag troligen vill läsa. tack för smakebiten!

Monika sa...

Läste denna får ett tag sedan. Väldigt bra och spännande.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, trevligt med Kirunamiljön.

Monika, trevligt att följa Anna Kurus skrivande.

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten och ha en fin söndag! :-)

Bokdivisionen sa...

Den låter intressant. Jag saknar snö, vi fick ingen förra året.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, önskar dig detsamma.

Bokdivisionen, vi får se hur det blir med snön, fortfarande +10°C

wiolettan sa...

Den boken låter otroligt spännande.
Dock ingenting för mig, tyvärr. Psykologisk triller, blir för starkt, kan jag tänka mig.

Cinnamon sa...

Den vill jag läsa! Tack för smakbiten!

tanthuset.blogg.se sa...

Det där är nåt för mig, det!

Znogge sa...

Tack för smakbiten! Den gör jag en notering om :D

Robert W sa...

Den läste jag nyligen. Den var bra.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, spänning utan våld.

Cinnamon, kul med Kiruna, fina miljöskildringar.

Mia, riktigt trevlig läsning.

Znogge, tror du skulle gilla denna.

Paula sa...

Jag är sugen på att läsa denna, miljön uppe i norr, ny författare, ja, det blir nog så att jag reserverar denna bok. Tack för smakbit

Bokdamen sa...

Sett denna på jobbet, lite nyfiken. Tack för smakbiten!

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Den här ska jag läsa snart tänker jag.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, visst är det trevligt med denna miljö.

Bokdamen, då kan du ju läsa denna.

Lotten, ska bli trevligt att läsa vad du tycker.

Maria sa...

Det låter som en intressant bok, tack för tipset!

Lena sa...

Tack för smakbiten. Har boken i hyllan och vill läsa den snart.

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter som en bra bok. En som jag inte tidigare har hört talas om. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Maria, deckare i lite annorlunda miljö.

Lena, tror du kommer att gilla denna.

Freja, författarens debutbok.

Mösstanten sa...

Tack för det här tipset. Den verkar spännande.

Joelinda sa...

Det där lät lockande! Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en spännande thriller i bra miljö.

Joelinda, Anna Kuru är intressant debutant.