Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 november 2020

Samfundet De 9 vill inte bli läst?

 "Det har passerat trettio år sedan första besöket och smått sentimental har jag ett trängande behov av att återvända till Helsingforsskildringar som levt kvar i minnet som starka läsupplevelser. Jag läser om Bo Cerpelans poetiska roman Axel från 1986 och Marianne Alopaeus roman Mörkrets kärna från 1965.Minns att jag lärde mig mycket om Helsingfors och om Finlands historia genom romanerna. Fick också insikter om livet som motståndshandling, att stå för sin övertygelse, gå emot flockmentaliteten, även om priset är ensamhet. Vänskap och ensamhet utgör en kraftmätning genom romanerna."

I minnet är Helsingfors överallt av Anneli Jordadl

Samfundet De Nio har inte lagt någon möda att locka till läsning med sina omslag. Jag bad bibliotekarien beställa årsböckerna för deras tidskrifter fanns inte i något bibliotek i Göteborg. Samfundet De Nio är en litterär akademi med nio på livstid valda ledamöter. Samfundet instiftades 1913 i Stockholm på grundval av ett testamentariskt förordnande av Lotten von Kræmer och har sedan dess haft framstående personer inom den svenska litteraturen som ledamöter.

Innehållet är förstklassigt med varierande noveller, essäer, lyrik av duktiga skribenter, intressanta illustrationer. Bara öppna ett uppslag och njuta.

Stol nr 1 innehas av Inge Jonsson f. 1928, professor.
Stol nr 2 innehas av Nina Burton f. 1946, fil. dr., författare
Stol nr 3 innehas sedan 2017 av Jonas Ellerström f. 1958, Författare, översättare, förläggare.
Stol nr 4 innehas sedan 1993 av Kerstin Ekman.
Stol nr 5 innehas av Gunnar Harding f. 1940, författare, redaktör för De Nios Litterära Kalender.
Stol nr 6 innehas av Anna Williams f. 1957, professor.
Stol nr 7 innehas av Niklas Rådström f. 1953, författare, professor.
Stol nr 8 innehas sedan 1999 av Madeleine Gustafsson f. 1937, författare, kulturskribent.
Stol nr 9 innehas sedan 1995 av Johan Svedjedal f. 1956, professor, litteraturkritiker.

Samfundet ska bestå av nio ledamöter, fyra kvinnor med jämna nummer och fyra män med udda samt en ordförande, läs om Forna Nior: HÄR.

10 kommentarer:

znogge sa...

När det gäller omslagen kan jag bara hålla med men här förstår jag att det gäller att se till den inre skönheten.

Mösstanten sa...

Nej, samfundet de nio är inget jag dagligdags tänker på. De flesta vet nog inte ens att det finns. Men jag ser att två författare jag gärna läser är ledamöter, Kerstin Ekman och Niklas Rådström. Ja Nina Burton också.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, står ingen information om innehållet heller.

Mösstanten, relativt okänt sällskap skulle jag tro, många kända lästa författare som är med där, på livstid.

Klimakteriehäxan sa...

Ambitiöst, Hannele! En av ledamöterna är min granne ... men jag har likväl inte läst henne annat än ytterst sporadiskt.

Ama de casa sa...

Har aldrig hört talas om de nio. Dom som är dubbelt så många har däremot varit helt omöjliga att missa...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, det tycker jag du ska göra!

Ama, ett ganska tyst sällskap, i alla fall för den stora allmänheten...

Veiken sa...

Jag har aldrig hört talas om de 9. Åter ett sällskap där man har rätt att sitta på livstid om man vill. Jag kan ju inte ändra några stadgar, med en mandatperiod med begränsat antal år hade jag gillat. Fler som kunde få berika sällskapet...

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, Samfundet instiftades 1913, inte mycket som förändrats.

Ylva sa...

Nej, de ser tråkiga ut, men Anneli Jordahl är bra.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, mycket bra innehåll som många inte upptäcker.