Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 november 2020

mord & mysterier - tisdagstrio

Kamratfesten (Gaudy Night) av Dorothy L. Sayers utspelar sig i ett college i Oxford på 1930-talet där kvinnor fått tillträde. Huvudpersonen Harriet Vanes är deckarförfattare och har levt med en man utan att vara gift. Efter kamratträffen med gamla elever börjar mystiska händelser inträffa; skadegörelse, klotter, hotbrev.

Fågeltribunalen (2020) av Agnes Ravatn berättar om trettioåriga Allis som flyr sitt tv-jobb och sin man, tar anställning som trädgårdsmästare och hushållerska i ett ensligt beläget hus vid en fjord. 
Den fjärde pakten av Kristina Appelqvist innehåller allt som en pusseldeckare ska. Rektor Emma Lundgren har varit mammaledig och jobbar tillsammans med litteraturforskaren Helena Waller i Skövde. En student har fallit ner från universitetets klocktorn, en olycka?



Mord & mysterier
temat tisdagstrio hos: Ugglan.

 

 

26 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Gaudy Night köpte jag med mig hem från Oxford en gång, men jag har inte läst den ännu. Det kanske skulle passa fint nu i höstmörkret.

Monika sa...

Fågeltribunalen har jag läst och gillat. Appelqvist har jag tänkt läsa, men har inte kommit till skott än.

Mösstanten sa...

Kamratfesten har jag läst och Fågeltribunalen har jag i läslistan. Tack för det tredje tipset.

Joelinda sa...

Jag har trott att Kristina Appelqvists böcker är feelgoodmysiga relationsromaner. Omslagen får mig att tänka det. Har aldrig ens övervägt att det skulle vara deckare. Ha! Alltid lär man sig något nytt.

Sara Pepparkaka sa...

Jag hade också med Dorothy Sayers! Det här är nog ett tecken på att jag borde läsa en till bok av henne nu.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, böcker är bra souvenirer men tungt på flyget, oftast köper jag hemifrån ifall de inte är gamla böcker.

Monika, Fågeltribunalen var annorlunda, spännande i slutet.

Mösstanten, bra deckare alla tre.

Joelinda, Appelqvists böcker är deckare i universitetsmiljö.

Robert W sa...

Tack för intressanta tips!

Vargnatt sa...

Kamratfesten låter spännande!

znogge sa...

En bra trio tycker jag! Två av böckerna har jag läst.

Klimakteriehäxan sa...

Appelqvist har jag funderat på men inte kommit till skott.

Ama de casa sa...

Tycker mig känna igen byggnaden på det tredje omslaget. Hotell Negresco i Nice, va? :-)

Hanneles bokparadis sa...

Sara, jag gillar Sayers.

Robert W, bra böcker alla tre.

Vargnatt, Kamratfesten är härligt brittisk 🇬🇧

Znogge, jag gillar alla tre.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, tror du skulle gilla Appelqvist.

Ama,du har ju rest överallt, även på Franska rivieran :)

Fialia sa...

Verkar vara tre lite småmysiga böcker ändå.

Lena sa...

Inte läst någon av dem, men har Fågeltribunalen bland mina olästa.

Linda sa...

Fågeltribualen lät som en intressant bok, ska kolla närmare på den. De andra två hade jag inte heller läst..alltid kul med tips

Hanneles bokparadis sa...

Fialia, lagom spännande utan massa våld.

Lena, jag tror du kommer att gilla Fågeltribunalen.

Linda, alla tre är bra, olika.

Cinnamon sa...

Fågeltribunalen har jag läst. Tack för tipsen om de andra.

Mrs Calloway sa...

jag vet minsann inte om jag läst Gaudy night. Fågeltribunalen och Den fjärde pakten har jag inte läst det vet jag med bestämdhet

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, jag tyckte om alla tre.

Mrs Calloway, riktigt bra läsbara böcker.

Lottens Bokblogg sa...

Jag som jobbar på universitet tycker Appelqvists böcker är mitt i prick i miljöbeskrivningarna!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, intressant, jag har varit på universitetet men inte jobbat!

Boklysten sa...

Har inte läst någon av de här böckerna, men har läst annat av både Dorothy L. Sayers och Kristina Appelqvist. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, jag tyckte om dessa.

Åsa sa...

Olästa böcker för mig. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, läsvärda alla tre.