Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 maj 2021

Sir Winston och jag

"Han satt fullt påklädd vid sitt skrivbord och muttrade irriterat:
    "Kom in, Clifford. Jag kan behöva en karl vid min sida. Det är ett helvete att vara omgiven av kvinnofolk dagarna i ända. Ett par gånger under de senaste fyrtio åren har min hustru och jag försökt äta frukost tillsammans. Den sista gången var i morse. Det var så obehagligt att vi måste upphöra med det om äktenskapet inte ska gå sönder. Vad ni än gör Clifford, börja dagen utan fruntimmer. Ta ett råd från en prövad man som inom kort varit gift med samma kvinna i femtio år."
" (sid 47)

Sir Winston och jag (2021) av Lars-Åke Skagegård är en roman med verklighetsbakgrund om en av historiens stora män. England stod 1940 på gränsen till avgrunden, när han släpptes fram som en sista desperat chans att förändra hela historien - sir Winston Churchill.

Men hur såg han själv på sina gärningar, den upphöjde premiärministern som samtidigt led av de mörka tankarna som plågade honom under livets sista år. Allt reflekteras genom ögonen på den amerikanska krigsjournalisten Bobby Clifford, som på uppdrag av Churchill själv återberättar bakgrunden till besluten som kom att avgöra mängder av människors liv och död. Under sina tre möten med Churchill - i London, på en seglats i Medelhavet och på lantgodset Chartwell - lär journalisten också känna en annan man.
                                                                                            Flera smakbitar: HÄR.

24 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

väldigt viktigt att morgonen börjar rätt. Sir Winston & jag gillar i alla fall samma champagne. tack för smakebiten!

Monika sa...

Churchill är en intressant person, men jag föredrar nog böcker där jag vet vad som är fakta och vad som är fiktion när jag läser om verkliga personer.

Hanneles bokparadis sa...

Mats Calloway, när vi hälsade på honom så ville maken inte dricka champagne, synd.

Monika, samma här, men boken är väldigt välskriven.

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter som mycket intressant läsning. Tack för smakbiten.

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten och ha en fin söndag! :-)

Znogge sa...

Tack för smakbiten! Den vill jag läsa.

femfemman sa...

Churchill berör. En bok som verkar väldigt intressant! Tack för tipset!

Lottens Bokblogg sa...

Det var en bitter syn på äktenskap.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, en välskriven musik.

Lotten, tja, vet inte... morgontrötta jag är inte så sällskaplig ❤️

Anna sa...

Oj, så intressant! Tack för tipset, det sparar jag.

Veiken sa...

Tack för tipset. Boken är noterad! :)

Mia Eggimann sa...

Tack för smakebiten han var ju med i The Crown som var en så bra serie. Men var som var sant där vet man ju inte.

Bokdamen sa...

Tack för smakbiten, intressant stycke.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten!
Låter som en bok för mig.

astridterese sa...

Heldigvis synes mannen min at det er greit å spise frokost sammen med meg! Han står opp litt før meg, så da får han våkne før jeg kommer opp :-)
Jeg kunne godt tenke meg å lese om Churchill. Han gjorde mye godt i England, og under krigen.
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, en välskriven intressant bok.

Astrid Terese, Churchill är intressant person på flera sätt... jag äter hellre kvällsmat tillsammans med maken :)
Ha en bra dag!

Bokdivisionen sa...

Han låter ju inte särskilt trevlig faktiskt...

Paula sa...

Jag vet ytterst lite om Churchill förutom vissa historiska fakta. Kanske borde man läsa på lite mer, han var säkert en exceptionell människa, på gott och ont. Tack för smakbit!

Lena sa...

Tack för smakbiten. Boken verkar intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, en mångfasetterad man.

Lena, en välskriven intressant bok.

Mösstanten sa...

Nu blir jag intresserad igen. Ska tipsa min man om den här boken.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag tror du också skulle gilla boken.

KajsaLisa sa...

Jag har läst en bra biografi över den mannen i två band av Bengt Liljegren, man får följa honom från den Viktorianska eran fram till 1960-talet klart läsvärd.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, tack för tips.