Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 juni 2021

Sorgsna hjärtans trädgård av Abbi Waxman

Mitt hus var alltid välstädat en gång i veckan - när städerskan varit där - ungefär tjugo minuter. Dämpade färger färger och naturfiber med en patina av fingerfärg och plastdjur. Det var lite som om en leksaksaffär och ett buddhistkloster hade fajtats och leksaksaffären hade fått övertaget medan klostret gjorde passivt motstånd. Som det troligtvis skulle ha gjort.  
    Rachel låg på soffan och såg ut som om hon försökte göra situps. Jag blev chockad.
    "Tränar du?"
    "Nej, jag försöker nå fjärrkontrollen."
    "Aha." 
(sid 36)

Sorgsna hjärtans trädgård (The garden of small beginnings 2017) av Abbi Waxman är en ganska rolig lättläst roman om Lili som grälade med sin make, i nästa sekund såg hon honom dö i en bilolycka precis utanför deras hus i Los Angeles. Tre år senare har Lili lyckats komma på fötter igen, med hjälp av sin stöttande syster Rachel och tack vare sina två små döttrar. 
Men trots att allt utifrån ser normalt ut, sitter Lili fortfarande fast i ett träsk av självmedlidande - hon saknar Dan och är trött på allas tjat om att hon måste gå vidare. När Lilis arbetsgivare ger henne uppdraget att illustrera en flora, men inser att hon inte kan något om växtriket överhuvudtaget, anmäler de henne till en trädgårdskurs. Lili går motvilligt till kursen, där en brokig skara figurer samlats under ledning av den tystlåtne och stilige Edward. Kanske kan solvarm jord, ny vänskap och spirande förälskelse väcka Lili till liv och få henne att blomma igen? Skratt, skildringar och kanske plötslig lust efter att börja odla... eller läsa om andra som försöker.

"Nu för tiden läser jag nyheterna på datorn och sedan sitter jag i en timme och tittar på före- och efterbilder på kändisar som har plastikopererat sig. Och jag vet inte varför. Jag börjar läsa om något viktigt och intellektuellt intressant, som bristen på rent vatten i världen eller hbtq-politik i Ungern, men hamnar alltid vid Med Ryans ansikte. Hon är som ett svart hål." (sid 66)

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Det verkar vara en trevlig bok. Jag tror jag sätter in den i läslistan.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, klart läsvärd bok, gillar författaren.

Ama de casa sa...

Oj vilken tragisk inledning, rena rama mardrömmen...

femfemman sa...

Yragik och humor ... kan det vara så i denna bok? Grymt...men underhållande..När det bara är fiction!

Mrs Calloway sa...

du får göra din header lite större, Hannele, så en ser ordentligt! inte hade väl Rapunzel en rosa handväska/vattenkanna?

Hanneles bokparadis sa...

Ama, ganska fin bok utan tragik.

Anna-Lena, boken är inte grym, mest rolig.

Mrs Calloway, jag kan inte göra mycket åt headern, Blogspot har ändrat nåt