Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 november 2010

Spänning för 110 kr

Det hjälper inte att jag har studerat litteraturvetenskap vid universitet, jag roar mej gärna med Enid Blytons Vi Fem-böcker. Loppis är en guldgruva för oss nostalgiker. Jag hittade äldre upplaga av den bok av Enid Blytons jag saknade, Fem befriar flygarna. Nya översättningar tonar ner det engelska, översätter ortsnamn, tråkigt, jag köper bara de äldre böckerna.Lukenut kirjallisuustiedettä yliopistolla, mutta ei se näköjään tehnyt niin syvää vaikutusta minuun, sillä ilahduin kun yhdestä kirpparista löysin kasan noita Enid Blytonin Viisikko-kirjoja, ainoastaan yksi puuttui. Ei liian paljon seksiä eikä väkivaltaa, sopivaa lukemista minulle.

Inga kommentarer: