Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 oktober 2010

Gamla Testamentet som serie

Första Mose­boken, Genesis av Robert Crumb är verkligen häftig, 50 kapitel, Crumb har verkligen jobbat seriöst fem år. Bibel är ju inte helt lätt eller rolig att läsa med alla långa släktlistor och upprepningar. Men bibelns berättelser används i många litterära verk och filmer, kan det vara roligt att ta del av dem på detta sätt. Makens bok, men jag får också läsa.

3 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Vilken rolig idé!

Nr 42 i kön... Det låter som det kan ta lite tid!

Vilken fin man som kokar kaffe åt dig så du kunde lyssna i lugn och ro!

Boktokig Eva Boström sa...

Jag brukar också lyckas med det där att läsa i fel ordning! Men det är nog bättre ibland att göra så... om det inte är en serie. Det brukar jag ofta lyckas med... hamna mitt i en bra serie. Då skulle man ju vilja ha läst första boken först!

Hanneles bokparadis sa...

Boktokig, gott när maken passade upp mitt i Mrs Dalloway. Inte alltid viktigt att läsa i ordning, men oftast föredrar jag det. Bibel som serie får en att förstå de gamla berättelserna mer.