Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 september 2011

Patrick Kavanagh

Den stora hungern av Patrick Kavanagh (1904-1967) berättar om den stora svälten, potatispesten 1840 och om den sexuella hungern. På 1800-talet måste den son som ska överta gården vänta tills föräldrarna dog innan han kunde gifta sig, då var han i medelåldern. Boken är skriven som episk dikt, en helt ny bok nyligen översatt till svenska, den engelska texten finns på motsatt sida. Kavanagh levde som bonde och han räknas till irländska nationalförfattare. Patrick Kavanagh är inte speciellt förtjust i Percy Bysshe Shelley som diktare, men han tyckte om James Joyce, för att det han skrev var äkta och sådant Joyce kände till.

8 kommentarer:

Riitta Sinikka sa...

Heippa! Kiitos käynnistäsi blogissani,kirjauduinkin tänne lukijaksi,ja tevetuloa romulyyliin!toivottaa Riitta Sinikka.

Hanneles bokparadis sa...

Riitta, ilman kirjoja ei voi elää ;)

Boktokig Eva Boström sa...

Det namnet känns såååå bekant!!

Hanneles bokparadis sa...

Boktokig, för mej är han ny bekantskap.

bokrikedom sa...

den här boken vill jag läsa, har reserverat den på bibblan! (Fast den finns inte än, men är på gång)!

Hannele på Hisingen sa...

Bokrikedom, här fanns boken redan.

Metronyx sa...

Den här hösten läser jag irländsk litteratur (postcolonist), och det är så intressant att du har haft det här temat ett tag. Känns lite som synkronisitet : )

Hanneles bokparadis sa...

Metronyx, kul, det låter intressant!