Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 september 2012

Björnbär mogna, tidig finsk feminist

Björnbär och blåbär passar till Mirdja (1908) av L. Onerva som översattes till svenska efter 100 år. Den finska prosaisten, lyrikern och dramatikern L. Onerva (pseudonym för Hilja Onerva Lehtinen) föddes i Helsingfors, där hon 1901 tog studenten med strålande betyg. Samma år öppnades universitet för kvinnor, och hon fortsatte att studera humaniora. Onerva (1882-1972) räknas till tidiga feminister och hon levde tillsammans med diktaren Eino Leino utomlands utan att vara gifta, fri kärlek à la Love Almqvist. Hennes verk fick inte samma uppmärksamhet som Leinos.

6 kommentarer:

Ylva sa...

Åh, vad gott det ser ut med björnbär och blåbär.

Eino Leino var ett kul namn, låter som Anna panna...

Hannele på Hisingen sa...

Ylva, hihi, så är det nog :)

mimmimarie sa...

Björnbär är mina absoluta favoriter

Hanneles bokparadis sa...

Mimmimarie, nu kan vi plocka solvarma...

Mrs Calloway sa...

orättvist är vad det är! Bra att Onerva blir läst nu

Hanneles bokparadis sa...

Mrs C, bara en av Onervas böcker har blivit översatt till svenska.