Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 mars 2013

Simone de Beauvoir alltid aktuell

Brigitte Bardot och Lolitasyndromet : essäer av Simone de Beauvoir finns nu i pocket. Boken innehåller nio esseär från 1950-talet, med översättning och intressant efterord av Anna Petronella Fredlund doktorand i teoretisk filosofi. Min recension finns här. Dessutom nytrycks hennes politiska Mandarinerna med Åsa Mobergs översättning, något att bita i.

6 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

tack för det tipset, Hannele!
nu klipper jag till!

Hannele på Hisingen sa...

Mrs Calloway, det tycker jag absolut!

Znogge sa...

Den skulle jag kunna tänka mig!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Simone de Beauvoir var en klok kvinna, inte många som skrivit bättre om kvinna efter henne.

Titti sa...

Hon är verkligen bra. Mycket intelligent.

Hanneles bokparadis sa...

Titti, intelligentare än männen...