Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 maj 2013

Mera oläst, tjockt

Mrs E har utmanat mej att berätta om mina tegelstenar; två olästa tjocka böcker och fem lästa. En vacker grå dag kanske jag tar reda på, vad Vergilii död (Der Tod des Vergil 1945) av Hermann Broch går ut på, en stor svår roman på 520 sidor: "den avantgardistiska litteraturens mest komplicerade och mest lyckade verk", något att bita i. Jag tror att Bror och syster - Kvarnen vid Floss av George Eliot blir mer lättsmällt med sina 685 sidor, innehåller en del kärlek.
Det händer ibland  att jag även läser böcker, och inte bara samlar på dem på hög. Mina fem lästa tjocka (?) böcker: I tidernas begynnelse läste jag J.R.R. Tolkiens Sagan om ringen (1949) på 483 sidor, Sagan om de två tornen med 407 sidor och Sagan om konungens återkomst, bara 363 sidor, som trilogins böcker hette innan Erik Andersson gjorde en nyöversättning. Kvinnorummet (1978) av Marilyn French är på 636 sidor, jag läste den på svenska. Det andra könet (Le deuxième sexe 1949) av Simone de Beauvoir på 880 sidor läste jag den första censurerade upplagan. Nu undrar jag hur exempelvis Ingrid och Mrs Calloway har det med tjocka olästa böcker?

6 kommentarer:

Ingrid sa...

Oj då Hannele; nu får jag ta mig en titt i hyllorna. Kvinnorummet har jag nog också där - roligt att läsa om den hos dig- den var ju så omtalad på sin tid.

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Det var mig rejäla tjockisar!

Anki sa...

Tjocka böcker är härliga! I år har jag läst många tjockar; Sagan om ringen, Greven av Monte Cristo, Brott och straff...

Förr tänkte jag att tjocka böcker är skrämmande och tråkiga men det stämmer inte oft.

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, mycket omtalad bok på 1970-talet.

Mrs E, bra tjockisar :)

Anki, underbara klassiker du läst!
Inte alls skrämmande...

Mrs Calloway sa...

Kvinnorummet var det ja. jag tittar djupt i mina hyllor. där döljer sig flera tjocka, olästa, men ett flertal nästan lika tjocka men lästa!
jag återkommer i saken.
och tänk att jag aldrig förstått mig på Sagan om ringen. filmerna gick bra, men böckerna - nej

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag var fascinerad av Sagan om ringen, lite impad av mej själv att jag läste böckerna. Och en universitetsprofessor kan väl inte skriva jättedåligt... Eller?