Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 juni 2013

Sveriges Nationaldag

Mycket gubbar kan man hitta i Sveriges national-litteratur:

6 kommentarer:

znogge sa...

Finns många gubbar i Sveriges historia...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, lite mer kvinnlig fägring skulle inte skada...

Mrs Calloway sa...

en del av de kvinnor som borde varit med har ju uppmärksammats på senare tid i alla fall

Hannele på Hisingen sa...

Mrs Calloway, det är tur det!

Metronyx sa...

Tja, jag överväger att snart jämställa ordet klassisk med manlig just för att det så ofta är som du påpekar Hannele. Så tråkigt att det är så. Själv ska jag försöka mig på Moa Martinsson i sommar för att slå både svensk/klassiker/kvinnlig författare i ett och samma slag. Det är tanken i min minibokcirkel iaf :)

Hanneles bokparadis sa...

Metronyx, jo, jag håller med dej... trist. Själv föredrar jag kvinnliga författare, men är nyfiken på vissa manliga klassiker, som jag fortfarande inte hunnit läsa.