Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 juli 2013

Sophie Elkan plagierade?

Häftigt att dessa nästan 130 år gamla böcker finns att köpa ännu.
Dessa två böcker är lika på sina ställen, jag kände igen när jag läste Elkan. Ej som andra flickor (Not Like Other Girls) av Rosa Nouchette Carey kom ut 1884. Säfve, Kurt & C:o av Sophie Elkan kom ut under hennes pseudonym Rust Roest 1894. Mina tankar är att Elkan kanske läste Careys? Böcker kan ju ofta likna varandra, men sällan har jag upplevt liknande déjà vu. Nej, dessa två böcker är inte lika, det är väl tidsandan som lyser igenom. Jag gillar omslagsbilden på Kurts och Eleonores trivsamma vardagsrum, tavlor ska man ha mycket av.

2 kommentarer:

Ingerun sa...

Kul spaning!

Hanneles bokparadis sa...

Ingerun, eller hur, intressant och man blir nyfiken...