Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 april 2014

Katharina Blums förlorade heder SVT1

Katharina Blums förlorade heder av Heinrich Böll visas i SVT1 kl 14.35, tysk långfilm från 1975. Katharina Blum spenderar en natt med en man som hon träffar på ett party. På morgonen väcks hon av polisen och hon blir anklagad för terrorism.
Heinrich Böll fick 1972 nobelpriset i litteratur.

10 kommentarer:

Elämän krestomatia sa...

Den här är en klassiker -- båda boken och filmen!

Hanneles bokparadis sa...

Verkligen!

Bokmoster sa...

Bra tips, jag läste om det men hade redan glömt bort :)

Hanneles bokparadis sa...

Bokmoster, lätt att glömma, denna kan man inte se play.

Mrs Calloway sa...

tyväär missar jag den. sammanträde. icke förhandlingsbart.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, plikterna först.

violen sa...

Neeej missade den, ingen mening nu........:-(

Hannele sa...

Violen, riktigt bra och sevärd fortfarande efter 40 år...

Klimakteriehäxan sa...

Kan du ana hur stolt jag var som hade läst En clowns åsikter innan Böll fick Nobelpriset?! PÅ TYSKA!!!!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, det kan jag förstå! Imponerad.