Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, är periodare, läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

17 augusti 2014

doggy bag, törs du be?

Vi slänger för mycket, matrester är ett stort kostsamt miljöproblem.
Efter den underbara Laleh-konserten åt vi rejäla räkmackor på Gothia Towers 23:e våning med solnedgång över Göteborg som utsikt. Jag orkade inte äta upp allt, utan bad servitrisen om att få med mej resten. Jag hade ju betalat mackan och det är slöseri att slänga mat. Restaurangerna tycker också att det är skönt att slippa slänga så mycket. Hur gör du?

12 kommentarer:

Monika sa...

Som jag längtar efter de där räkmackorna :)

Har aldrig bett om doggy bag, men det borde man ju göra om man inte orkar äta upp. Det är ju min mat.

Hannele sa...

Monika, presis, ibland är portionerna stora.

znogge sa...

Äter jag inte upp så lämnar jag nog. Dumt för man betalar ganska så mycket...

Mrs Calloway sa...

jag äter upp eller ger resten till maken...

♥ Hannele på Hisingen sa...

Znogge, och det är problem för restaurangen med resterna, avfallshanteringen betalar du med dina skattepengar...

Mrs Calloway, maken är inte alltid med mej ♥

Linnea sa...

Jag borde verkligen bli bättre på det där! Det är urdumt att slänga mat och hemma så tar jag verkligen vara på "allt" ätbart och planerar så att ingenting hinner bli dåligt. Det är synd att det inte är så vanligt i Sverige med doggybags. Nu drar man sig ju för att fråga om det.. Eller, jag gör det i alla fall.

♥ Hanneles bokparadis sa...

Linnea, restauranger är bara glada om man tar med sej resterna hem, det är som take away.

klok som en bok sa...

Har aldrig bett om det men visst borde man det, tjänar ju alla på. Jag har ju till och med en hund:)

♥ Hanneles bokparadis sa...

jag äter resterna själv :)

Freja sa...

Vi brukar ät upp allt när vi är på restaurang, men när barnen var mindre hände det att vi tog med oss. Ibland fixade restaurangerna det även utan att vi frågade, bra service!

Hannele sa...

Freja, visst är det bra service på många restauranger nu!

Inga M sa...

Jag brukar numera till o med ha en plastpåse med i väskan som doggybag. Men när jag ber om det, vilket sker ganska ofta, så brukar jag få en plastburk att ta maten i. Bra!