Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 augusti 2014

Kenya i Kunskapskanalen

Jag har aldrig varit i Kenya, men det har Karen Blixen. Nyligen har jag läst kenyanen Ngũgĩ wa Thiong'o så jag vill titta när filmaren Robert Hof och sonen Erik reser med tåg från Mombasa mot Nairobi och Victoriasjön. Här blandas kulturer och religioner. De möter resenärer som berättar om ekonomiska förutsättningar, vikten av utbildning, längtan efter utveckling och olika minoriteters livsförhållanden: Livet är en tågresa.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

det låter verkligen intressant!jag tänkte faktiskt läsa Ngugi wa Thiong´o också. tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag vet väldigt lite om dagens Kenya, programmet kanske blir lite som "facit" efter att ha läst Ngũgĩ wa Thiong'o.