Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 november 2014

Litterära resor i Storbritannien

Vägar genom diktens landskap. Litterära resor i Storbritannien av Tom Hedlund och Ulrika Palme berättar om flera författare; Fay Weldons, Enid Blytons och T.S. Eliots Somerset. William Wordsworts Wales, Rudyard Kiplings East Sussex, systrarna Brontës Yorkshire, Daphne du Mauriers Cornwall. Där finns även Virginia Woolfs St Ives och hennes avskedsbrev till sin make.

13 kommentarer:

znogge sa...

Det är intressant att resa genom litteraturen. Dessutom är det alltid intressant att läsa om platser som man redan varit på!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, hur trevligt som helst!

Musikanta sa...

Roligt att jag hittade till din blogg. Vi har en hel del gemensamt, ser jag. Jag tycker t.ex. också det är roligt att få följa med på barnteater eller andra kulturaktiviteter tillsammans med barnbarnen när jag är uppe i Mälarhöjden och hälsar på.

Sedan sjuåringen kommit in på Lilla Akademien öppnar det sig ännu mer tillfällen att bevista konserter m.m.

Tack för boktipset! Ska titta in i Alfa nästa vecka.
Ingrid

Musikanta sa...

PS.
Jag lägger till dig i min blogglista om du inte har något emot det.
DS.

Hanneles bokparadis sa...

Musikanta, visst är det roligt med ungt sällskap! Jag är bortskämd med att ha barnen och barnbarnen på cykelavstånd. Du får gärna lägga mej i din blogglista ♥

Mrs Calloway sa...

den där boken finns i min hylla också så klart. England, författare - kan det bli bättre?

Hannele på Hisingen sa...

Mrs Calloway, det kan det inte :)

Ugglanoboken sa...

Definitivt en bok för mig! Tack för tips!

Hannele på Hisingen sa...

Ugglan, vissa platser och författare känner man igen, en del nytt också ♥

Anonym sa...

"Vägar genom diktens landskap." Jag gillar att suga på den meningen.

Hanneles bokparadis sa...

Bosse, visst är det fint!

Bara brittiskt sa...

Den här boken har jag sneglat på i åratal utan att komma till skott och så glömde jag bort den. Tack för påminnelsen. Nu har jag ju dessutom sett mer av Du Mauriers Cornwall än när jag först upptäckte bokens existens.

Hanneles bokparadis sa...

jag har en bok om Daphne du Mauriers Cornwall ♥