Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 augusti 2019

Fröken Julie kl 15:35 i SVT1

Fröken Julie av August Strindberg, långfilm från 1951 som fick Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes. Boken har allt; kärlek spänning, sociala klyftor, konstigt att lärare inte väljer denna i skolan, filmen finns på bibliotek. Vid urpremiär 1889 spelade Strindbergs hustru Siri von Essen i huvudrollen. Den omöjliga kärleken mellan den grevliga fröken Julie och betjänten Jean, i rollerna: Anita Björk, Ulf Palme.

4 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

måste bevakas! grattis på namnsdagen, Hannele! hoppas att maken spänner fast ett fång rosor på pakethållaren...

Hannele på Hisingen sa...

Mrs Calloway, tackar! ♥

Ylva sa...

Den fick vi läsa på gymnasiet, men jag minns mest att jag inte fattade vad som hänt i garderoben.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, vaffö frågade du inte läraren...