Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 augusti 2019

ont om plats i bokhyllan? #24

Cheltenham Library England
Helt gratis att låna på biblioteket, tar inte plats hemma - jag har blivit duktig på att låna böcker på biblioteket. I Göteborg är vi bortskämda, vi kan beställa böcker från 25 olika bibliotek, få dem skickade vart vi vill - och återlämna där det passar. Till mitt närmaste bibliotek är det fem minuters promenad, 400 meter. På sommaren är det dock stängt, men inga problem, jag cyklar till något annat öppet bibliotek. På sommaren är det dessutom längre lånetid, går också att förlänga hemma vid datorn. Ladda ner morgontidningar, e-böcker.
Extra plus att man kan läsa massa tidningar gratis på biblioteket,
 även låna dem hem - även noter, musik, filmer.

14 kommentarer:

Znogge sa...

Visst är våra folkbibliotek en tillgång och servisen är kanon :D Jag besöker bibblan minst en gång varje vecka och vi har nära dit. Dessutom så har vi ett bibliotek på skolan. Numera är skolbiblioteken kopplade till folkbiblioteken så det är hur smidigt som helst!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, visst är det toppen, mitt närmaste bibliotek är skolbibliotek, bara 400 meters promenad och möjlighet att beställa böcker dit från 25 andra bibliotek!

Mösstanten sa...

Bibliotek är helt enkelt underbart. Tänk om det inte fanns. Bara en sådan sak som att det finns äldre böcker som man vill läsa som kan vara svåra att få tag i annars. Vi har gratis fjärrlån här också.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, svårt att tänka livet utan bibliotek, har inte behövt testa fjärrlån för i Göteborgs magasin finns en hel del.

Yasmine sa...

Det är så smidigt med bibliotek. Minns när vi var yngre och vi åkte dit flera gånger i veckan, så mysigt! :D

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, det kan du göra fortfarande! ;)

Ama de casa sa...

Vilken bra service på bibblan där! :-) Jag är ofta på biblioteket jag med, fast det på nätet. Lånar hem till läsplattan som inte alls tar särskilt stor plats i bokhyllan :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, helt underbart, ibland laddar jag ner e-böcker :)

Veiken sa...

Det är fantastiskt med e-böcker och den service vi har med gratis lån. Så tacksam för det! Nackdelen om det finns någon är att man "bara" kan ladda ner 2 e-böcker per vecka. Det får man leva med och det är inte svårt!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, två e-böcker räcker för mig mer än väl!

Ugglanoboken sa...

Lånar också massor på bibliotek! Finns inget bättre.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, och är boken så bra att man vill äga den... så kan man ju köpa, finns ju några såna böcker man vill ha i egen bokhylla.

Hanna sa...

Åh så lyxigt att ha 400m till biblioteket! Har drömt om att en gång bosätta mig så och använda det som förlängt vardagsrum :)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag tror du inte är ensam om att tänka så :)