Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 januari 2015

Almänna Werlds historia à la 1793

Johan Mathias Schröckhs Almänna Werlds historia uti sammandrag av Johan Friedrich Heynatz Lund 1793 hittade jag på loppis. Båda var tyskar, så professor Johan Lundblad har nog både översatt till svenska och tryckt boken, för han hade studerat i Tyskland och hade ett tryckeri i Lund. Jag köpte boken eftersom jag kan läsa både frakturstil och gammelsvenska.
Här kan man läsa exempelvis att George den förste blir konung i England 1714, son till prinsessan Elisabeth som är gift med Fredrik V (Elisabeth Stuart (1596 – 1662) the wife of Frederick V). Mest fakta, inte så mycket skvaller som man ibland kan hitta i äldre böcker. Ju längre man läser desto mer uppvärmd blir man och texten flyter på.

6 kommentarer:

Freja sa...

Vilken utmaning! Jag skulle nog inte orka, men intressant att få höra vad du lär dig!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, lite nördigt kanske... men skönt att hålla i en riktigt gammal bok.

Anonym sa...

Vad kul! Kanske inte en bok jag skulle läsa från pärm till pärm, men läsa lite då och då.

Hannele sa...

Lena i Wales, precis så!

znogge sa...

Vilken härlig bok. Det kallar jag fynd :-)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, eller hur :)