Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 mars 2015

Åren av Virginia Woolf i nyöversättning

Åren (The Years) av Virginia Woolf (1882 -1941) finns i nyöversättning av Margareta Backgård av Bokförlaget H:ström Text & Kultur. (Modernista kommer också att ge ut Åren vid årsskiftet men då med den äldre översättningen av Ingalisa Munck.)
Boken berättar om familjen Pargiter i London från 1880 fram till 1937. Woolf har en stark närvaro här och nu, man kommer nära karaktärernas funderingar, fast romanen saknar en tydlig huvudperson. Det nämns några politiska personer och händelser, men boken är inte historisk. En liten notis i tidningen, det nämns förhållandet mellan England och Irland 1891, Charles Stewart Parnells död, jag får kolla fakta, kan inte historia.

Woolfs roman är anti-patriarkal och anti-imperialistisk på ett stillsamt sätt. Världen förändras, England förändras, kvinnornas ställning förändras med rösträtt och annat. Boken är fullt av gatuadresser i London som man känner igen, olika områden och olika samhällsklasser beskrivs. Att födas till kvinna och inte få utbildning förekommer även i denna roman, något som Woolf själv har erfarenhet av.

6 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Vilken bok av Virginia Wolf ska jag börja med Hannele? Av någon outgrundlig anledning tror jag att jag lyckats passera denna författare utan att läsa en enda rad under hela mitt liv och jag är ju riktigt gammal nu! :-/

Hanneles bokparadis sa...

Anna, Mrs Dalloways promenad i London är omtyckt, Mot fyren om en familjeutflykt, Resan ut om en båtfärd, en reseberättelse och utvecklingsroman om 24-åriga Rachel från flicka till kvinna. Åren berättar en släkthistoria i London under några decennier, Ett eget rum är en essä om en kvinnans promenad i universitetsstaden där hon inte själv får studera 1927, lite självbiografiskt tittande över hyllraderna av manliga författare på biblioteket.

Mrs Calloway sa...

The Years har jag, men det vore kul med en översättning. tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, inte fel med en bra svensk översättning.

Bara brittiskt sa...

Jag hittade just Quentin Bells biografi i vårt "swap library" på jobbet där någon bara gett bort den, kan du tänka dig!

Hanneles bokparadis sa...

det kan jag inte förstå...