Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 juli 2024

i biomörker med Thomas Hardy

Far from the Madding Crowd (1874) av Thomas Hardy, se: HÄR.
Dorset 1860 då kvinnan var makens egendom och hon var tvungen att lyda honom (i Sverige skulle en kvinna inte ens fått ha egna pengar, inte ens ärvda). Hardy är på kvinnans sida i sina böcker.

Ett romantiskt drama om den unga Bathsheba som anländer till den engelska landsbygden för att bo hos en äldre släkting. Fåraherden Gabriel blir förtrollad av henne men Bathsheba värderar sin självständighet högre än sin uppvaktare. Hon saknar dock aldrig friare och snart försöker både stilige soldaten Francis och rike bonden William vinna hennes gunst. Filmen bygger på en roman av Thomas Hardy. Regi: Thomas Vinterberg. I rollerna: Carey Mulligan, Matthias Schoenaerts, Michael Sheen, Tom Sturridge m.fl.
"Det är svårt att prata om om sina känslor för en kvinna på ett språk som konstruerats av män", säger Batsheba Everdene till en av sina friare. En fin film i vackra karga miljöer, brittisk långfilm från 2015 : HÄR.


1 Vad är det längsta du reser i sommar? från Göteborg till Lund.
2 Hur spenderar du en regnig sommardag? med en bok på altanen.
3 Blir det någon spontan utflykt i sommar? upp på berget picknick 1 km.
4 Vad är något du vill göra i sommar? fixa i trädgården.
5 Har du något smultronställe där du är nu? flera på gångavstånd.
Sommarfrågor III hos: ElisaMatilda.

26 kommentarer:

Anna/notonmusic sa...

Den ska jag se! Tack för tips :-)

Hanneles bokparadis sa...

Anna, det gör du rätt i!

znogge sa...

Låter som en film helt i min smak så tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag är glad att jag har sett filmen ♥

Mrs Calloway sa...

Thomas Hardy - favorit! många japaner finns i Hardy - sällskapet

Hannele sa...

Mrs Calloway, intressant!

Freja sa...

Det låter som en intressant film, jag ska hålla ögonen öppna!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, intressant film om en stark kvinna.

Bosse Lidén sa...

Tack för tipset.

Hannele sa...

Bosse Lidén, maken tyckte att filmen är bra.

Mösstanten sa...

Tack för tipset! Jag har ju aldrig läst Thomas Hardy, men Tess står numera på bokvagnen och väntar.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, sevärd film av bra brittisk författare.

Znogge sa...

Denna sommar kommer vi inte att resa så långt kan jag säga men kanske i höst. Här läses det mycket oavsett väder eller vind för en bok har jag alltid på gång :D Smultronställen på gångavstånd är perfekt!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, vi har ovanligt mycket "sommargäster", känns bra att inte ha något bokat.

christian sa...

Läsning passar alltid! Smultronställen på gångavstånd? Lyxigt......

Ha en fin fredag!

Karoleen sa...

Läsning på altanten är givet en regnig dag, vi har dock inte tak på vår tyvärr ;-) Så det får bli innomhus för min del, med lika bra är det. =)

femfemman sa...

Tack för tips! Låter superbra, även vad det gäller naturscener.
Lund är en trevlig stad. Måste få till en Skåneresa med övernattning och inte bara åka till familjen i Malmö, utan hinna med en runda I Lund också. Äldsta dottern läste i Lund. Så det blir nästan nostalgi att besöka den staden.
Ha en fin fredagskväll!

Hanneles bokparadis sa...

Karoleen, vi har liten bit tak på altanen 🙂

Anna-Lena, absolut sevärd film, gammal klassiker.

Mrs Calloway sa...

hoppsan! jag hade visst svarat! fin header💕. är det din rosenbuske? den liknar min Flammentantz

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, min Flammentanz som växer på berget vid asfaltskanten, inte mycket jord där.

Klimakteriehäxan sa...

Råkade av misstag ta bort din kommentar hos mig i dag!

Paula sa...

Visst finns den filmen på SVTPlay? Har för mig att jag prickat för att den vore nåt att se, tycker det är svårt att hitta sevärda program nu på sommaren. När OS startar har jag att göra...Visst läser jag också en regnig sommardag, men det gör jag nog alla årets dagar, bara lite olika lång stund...Ha en fin helg

Hanneles bokparadis sa...

Paula, ja, klicka på min länk, bra film. Jag ser gärna på brittiska deckare som är rena turistprogram - inte handlingen som är huvudsaken, man ska sippra på sitt te med en god kaka och bara njuta!

Susjos sa...

Härliga svar på sommarfrågorna !
Vår balkong är ju inglasad, så en regnig dag kan jag absolut sitta på balkongen med en god bok, eller ett sommarprat i öronen!

Ha en fin helg!

BP sa...

Hahaha!1 Du verkar ha allt nära inpå du också. Perfekt ju:-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, vi bor ju nära havet, skog, vackert här!