Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 september 2015

vi såg supermåne och blodmåne i natt

Supermåne och blodmåne under en och samma natt, kl 02:00 är månen extra nära jorden och upplevs extra stor. Detta kallas supermåne och inträffar när det är fullmåne. En timme senare är det månförmörkelse fram till 05:22. Nästa gång detta inträffar är 2033.

15 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag ska också vara vaken en stund, men inte ända till kl 5

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag tror vi tittar på himmelen två gånger....

znogge sa...

Ja, det var en intressant natt. Två gånger var jag uppe!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, intressant och annorlunda natt.

Ingrid sa...

Det var ett makalöst vackert skådespel. Lyckligtvis hade vi en molnfri himmel här nere i söder.

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, inte ett moln i Göteborgs himmel heller.

Klimakteriehäxan sa...

Tro inte att jag kom ihåg detta! Sov som en stock!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehaxan, maken var också vaken, det blev en tidig frukost :)

Linnea sa...

Är ledsen att jag missade! Jag sov faktiskt. :o Och fick höra sedan att det inte gick att se något hos mig eftersom det var för mulet, så det kanske var lika bra att jag sov.. Men det måste ha varit mäktigt för er som kunde kolla. :)

Freja sa...

Någon supermåne såg vi inte, men sonen var ut och fotade blodmånen! Så häftigt!

Hanneles bokparadis sa...

Linnea, vi hade helt molnfri himmel :)

Freja, man får passa på, händer inte så ofta!

Veiken sa...

Jag var vaken en liten stund vid 3-tiden. Tittade ut, såg en halv måne och gick sedan tillbaka till en go' varm säng! Den röda färgen missade jag!

Hannele sa...

Veiken, men du var uppe i alla fall!

Klimakteriehäxan sa...

Jag får helt enkelt invänta 2033 ......

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehaxan, tydligen inträffar det något liknande redan typ 2017.