Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 december 2015

litterära fantasier

Berätta om tre saker du skulle vilja göra/platser du skulle vilja åka till/karaktärer du skulle vilja möta från litteraturen, föreslår Lyran.
Skulle gärna vilja besöka Fantomens grotta.
 
Gärna en promenad med Leopold Bloom, huvudperson i James Joyces Odysseus (1922) i Dublin och äta en rejäl frukost med honom.
Jag skulle vilja äta Mumin mammas plättar på någon trevlig ö.

29 kommentarer:

Maria sa...

Tre spännande platser. James Joyce måste jag läsa.

vadviläser sa...

Fantomens grotta var ett oväntat och roligt val!

Hanneles bokparadis sa...

Maria, i litteraturen finns något för alla :)

läser, där har jag aldrig varit!

Mia Eggimann sa...

Fantomens grotta ja där kan nog vad som helst hända. Men vet inte om jag skulle lite på män i trikåer, hihi.

Lyrans Noblesser sa...

Ja, hela Muminfamiljen skulle jag vilja träffa. Och Leopolds fru Molly (om hon kan släpa sig ur sängen).

Hanneles bokparadis sa...

Marie Eggimann, kanske därför jag vill dit ♥

Lyran, hihi, återstår att se :)

Klimakteriehäxan sa...

Jag har varit i Fantomens grotta. I Eskilstuna ....

Hannele på Hisingen sa...

Klimakteriehäxan, avundsjuk...

Boklysten sa...

Dublin skulle jag vilja besöka men utan Leopold Bloom

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, i Dublin finns mycket att välja på!

Robert W sa...

Dödskallegrottan var inget dumt förslag!

Mrs Calloway sa...

kul trio!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, det kan bli jättetrevligt!

Mrs Calloway, det finns så många trevliga ställen...

Veiken sa...

Jag skulle vilja träffa Phileas Fogg och Passepartout och köra en repris på dom 80 dagarna tillsammans med dessa herrar! :)

Sanna sa...

Fantomengrottan, det var lite otippat! Men roligt, jag läste massvis med Fantomen som barn och det var ju alltid spännande. Fast jag skulle hellre vara i trädhuset :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, trevlig önskan, har inte träffat dem...

Sanna, kanske kan man önska båda :)

znogge sa...

Det skulle säkert bli tre mycket givande och spännande upplevelser!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, litteratur triggar fantasin!

yvonne sa...

Hmm...äta Mumins plättar i Thailand !!!..... SVAR:De goda tankarna ger positiv energi..:-)

Hanneles bokparadis sa...

Yvonne, där har jag aldrig varit :)

Monika sa...

Fantomens grotta hade varit läckert :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, eller hur :)

Lena sa...

Trevlig trio.

Åsa sa...

Tja, fantomen har ju hund, så grottan kunde kanske skulle vara riktigt hemtrevlig. :)

Hanneles bokparadis sa...

Lena, det tycker jag med.

Åsa C, nu har Fantomen även sina tvillingar :)

MissMagic sa...

Åh fantomens grotta är ju ett måste att besöka haha ;)
Och ja. muminmammas plättar blir jag alltid sugen på när jag läser mumin :)

Hanneles bokparadis sa...

Miss Magic, man kaj ju försöka själv...

Lotten sa...

Dublin skulle jag vilja besöka trots att jag inte läst Joyce

Hannele på Hisingen sa...

Lotten, trevligt där ändå