Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 juli 2016

delvis filmatiserat 1800-tal

Många intressanta författare på 1800-talet; systrarna Brontë, Jane Austen, George Eliot, Victoria Benedictssons, Fredrika Bremer, Emilie Flygare-Carlén, Gustave Flaubert, Edgar Allan Poe, Carl Jonas Love Almqvist, Mark Twain, Charles Dickens, Arthur Conan Doyle, Rudyard Kipling och många fler.
Även barnböckerna fina: Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett, Lewis Carro, Harriet Beecher Stowe med Onkel Toms stuga (1852), Louisa May Alcott.

Vilken tidsperiod läser du helst böcker ifrån? Vad föredrar du helst, böcker som utspelar sig i nutid, för hundra år sedan eller under en speciell historisk tid? Veckans bokbloggsfråga – Vecka 29.

9 kommentarer:

Jokke sa...

Jag läser mest pä 1900-talet, men mycket på 1800, (Dickens och Arthur Conan-Doyle). Frances Hodgson Burnett var kanske den första författare, som skrev för barn, och hon var ganska popular, jag har läst Little Lord Faunteroy, The Secret Garden, och Little Princess.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, jag har sett gamla filmatiseringar, med Shirley Temple exempelvis.

znogge sa...

Det varierar men jag är flexibel. Det beror helt på genren.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, visst finns det något för alla smaker.

Jokke sa...

Jag har ochså tittat pä filmer om Sherlock Holmes äventyrer, dessa har varit bra, många andra är inte tex. Tom Sawyer, men boken om Tom Sawyer är mycket bra ...

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, jag tycker att de brittiska filmatiseringarna har varit bra.

Boklysten sa...

Jag har nog ingen direkt favorit när det gäller tidsperioder, det mesta funkar lika bra. 1800-tal är fint.

Lena sa...

Massor med fint från 1800-talet.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, bra att kunna variera.

Lena, tänk att de funkar efter 200 år!