Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 maj 2017

ute inne - olikhet

Jag passar på att slå två flugor i en smäll och prata om min trädgårdsguru Emma Lundberg (1869-1953) som gjort stort intryck och gett många idéer även för dagens trädgårdsmästare. Hon tänkte brittiskt, inspirerad av den engelska Arts and Crafts-rörelsen. Emma Lundberg var inspirerad av den japanska stilen med stenar, hon blandade olika former och storlekar. Hennes signum var att ute och inne ska gå ihop; man ska inifrån hemmet se ut i trädgården och kunna gå ut direkt. Trädgårdskulturen har inte alltid stått högt i kurs, hennes hem förstördes för en P-plats. Jag har besökt Emma Lundbergs dotters fina trädgård i Skåne.


Veckans olikhetsutmaning handlar om orden ute och inne. Det kan handla om plats, men också om vad som är inne och ute rent popularitetsmässigt, skriver Enligt O.

13 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

sten, vatten, träd - oslagbart. och japanskt

Ugglanoboken sa...

Smart lösning med ute och inne i ett! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Emma Lundberg tänkte smart! :)

Mrs Calloway, Emma Lundberg var före sin tid, tidlös; fungerar fortfarande.

FrökenChristina sa...

Det mest underbara är väl att kunna gå ut i en vacker trädgård som hänger ihop med inne. Vackert med sten och träd.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, eller hur! Tanken var helt ny när Emma Lundberg skrev om det runt 1930.

KaJsaLisa sa...

Ute och inne, aha nu förstår jag var Ernst snott det uttrycket.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, inte alls omöjligt.

znogge sa...

Ja, ute och inne ska verkligen gå ihop men där är vi inte än. Måste skärpa mig för precis så vill jag ha det!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, vi har nog som jag vill ha, och läsplatser åt alla väderstreck :)

Ylva sa...

Det är fint med stenar i trädgården. Här i Småland finns det mycket sten som ibland ofrivilligt ligger i trädgårdar...

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, jag har tagit vara på varje sten som blev kvar efter sprängning på vårt berg.

enligt O sa...

Kul idé att bygga ihop ute och inne!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, då har man verkligen glädje av trädgården, hela året.