Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 september 2017

hopp och förtvivlan - olikhet

Svårt att hitta en bok i min bokhylla som enbart berättar om förtvivlan. Det handlar mycket om ens inställning - även om världen visar mycket hemska händelser direkt i tv, så i verkligheten har vi mindre terror och krig just nu än för några decennier sedan...
Vi behöver nya namn av NoViolet Bulawayo berättar om 9-åriga fattiga Darling i kåkstaden i Zimbabwe. De hungriga barnen pallar halvråa guavor. för att stilla hungern. Barnens upplevelser av vuxna som inte har ork eller möjlighet att bry sig. Darling har upptäckt att det inte är lönt att be till gud. Familjens hem har förstörts  i Zimbabwe.
De flyttar till USA, mycket mat finns i det nya landet, men godast är det när morbröderna och mostrarna kommer med festmat från Afrika; alla kastar sig över maten och sliter med bara sina händer.
"Och dessutom har jag högsta betyg i allt, till och med i matte och NO som jag hatar, för skolan i Amerika är så lätt att till och med en åsna hade fått godkänt",  berättar en äldre Darling i Detroit, i sitt nya hemland där man kan bli vad som helst, som Obama", så det finns hopp.

Bokklubben vid livets slut av Will Schwal berättar om samtalen mellan en son och hans mor som har långt framskriden cancer. Ändå ingen deppig bok utan en hyllning till livet. Och en bok om böcker. Will har alltid en trave böcker vid sängen. "En del av böckerna har varit ute och rest så mycket att de borde få egna bonuspoäng på flyget", skriver Will. Han och mamman Mary Anne läser inte bara "stor litteratur", utan de både slöläste, lusläste och impulsläste.


"Dagens ordpar är hopp och förtvivlan, berätta om kulturella företeelser som passar in på orden", föreslår Enligt O.

10 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Bokklubben vid livets slut står i hyllan. reabok från 2016, tror jag.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, vilket fynd, gillar den mycket!

Sara Pepparkaka sa...

Bokklubben vid livets slut kan det hända skulle passa mig att läsa.

Ugglanoboken sa...

Vi behöver nya namn har jag länge tänkt läsa - blir ännu mer sugen nu.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, fina tankar och många boktips.

Helena, en annorlunda bok som inger hopp.

znogge sa...

Även om förtvivlan förekommer i många böcker så brukar man ändå ana hoppet på något plan.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, föredrar att det finns hopp.

FrökenChristina sa...

Vi behöver nya namn finns i min att läsa-lista. Jag behöver vinna 10 miljoner och vara ledig i 10 år för att läsa tror jag :).

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, jag har startat mitt 20 års projekt :)

enligt O sa...

Vi behöver nya namn har jag tänkt läsa sedan den vaqr ny. Det är som Fröken Christina säger att man skulle behöva ett lååååångt läslov på några år.