Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 oktober 2017

lässvacka - helgfrågan

Har du några tips på hur man gör för att ta sig ut svackan? undrar Mia i Helgfrågan: något roligt, lätt, mysigt, kanske Enid Blyton, reseböcker.

Bonusfråga: Höst, Vinter, Vår eller Sommar?  jag tycker mycket om hösten.

27 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Ja du är vi inne i rätt årstid för dig då.

Hanneles bokparadis sa...

Marie Eggimann, absolut, tycker egentligen om alla årstider.

[Anna] sa...

Aldrig hört talas om Malory Towers böckerna.

Hanneles bokparadis sa...

[Anna] internatskolor blev populärt i Sverige med Harry Potter.

Johannas deckarhörna sa...

Helt rätt, det ska inte vara för tung läsning om man vill hitta flytet igen. :)

Bokdamen sa...

Hösten kan vara fin.

Boklysten sa...

Jag kan tänka mig att för att man ska komma ur en lässvacka så hjälper det att läsa nånting lätt- och snabbläst

Hanneles bokparadis sa...

Johanna, precis, tunga böcker plockar man fram när läsningen flyter :)

Bokdamen, och en färgglad regnkappa hjälper :)

Boklysten, jag tycker lättläst får läslustan att lossna.

Klimakteriehäxan sa...

Men Hannele har du haft nån? svacka alltså?

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, haha, inte på några decennier :)

Mrs Calloway sa...

höstenär bäst. fina färger, hög, klar luft och nya pennor och anteckningsböcker.numera är lyckligtvis lässvackorna sällsynta

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har nog alltid tyckt om hösten ❤️

Annette sa...

Enid Blyton fungerar alltid :) Jag håller med dig om hösten, höst och vår är mina favoritårstider. När jag var yngre var sommar klar favorit, men det mesta förändrar sig med tiden.

MissMagic sa...

Läste så mycket Enid Blyton som liten. Hon var duktig och så produktiv!

Hanneles bokparadis sa...

Annette, visst kan man ändra sig, jag har till och med börjat tycka om vintern.

Miss Magic, Enid Blyton hittade på nya historier hela tiden!

Lena sa...

Enid Blyton kanske vore något att gå tillbaka till vid lässvackor.

Ewa K sa...

Enid Blyton <3

Hanneles bokparadis sa...

Lena, precis lagom spännande.

Ewa K, min favorit fortfarande... kanske är jag barnslig.

Åsa sa...

Något roligt, lätt och mysigt är aldrig fel mellan varven. Hösten kan vara fin, här har den dessvärre nästan uteslutet varit mörk, regnig och fuktig detta år än så länge. Och älgjakten som är igång denna vecka gör att skogspromenaderna uteblir, saknar dem förfärligt mycket. Så hösten har sina avigsidor på så vis. ;)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, när hösten är regnig, kan man sitta inne och läsa bra böcker :)

FrökenChristina sa...

Enid Blyton är riktigt bra.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, bättre än sitt rykte... både feministisk och politiskt korrekt. Böckerna väder i slutet men dit läste väl inte kritikerna.

Lottens bokblogg sa...

Ibland är det svårt att hitta det där lättlästa.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jag vet... då kan det bli film i stället om jag är trött.

Evelina Nilsson sa...

Länge sedan jag läste Fem-böckerna :)

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, inte så många vuxna som läser Blyton :)

Sara sa...

Ja, lättlästa böcker är bra att ta till för att komma ur en lässvacka.