Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 februari 2018

En mycket originell middag av Fernando Pessoa

"Presidenten var en i många avseenden märklig man. Han var munter och sällskaplig, men samtidigt abnormt uppskruvad, och han hade ett uppträdande som var så bullrigt att det verkade som om han ständigt hade något onaturligt över sig. Hans sällskaplighet verkade patologisk, hans vitsigheter och skämt tycktes, trots att de inte alls kändes forcerande, vara sprungna ur ett sinnelag som inte hade någonting med espri att skaffa. Hans humor verkade äkta på ett falskt sätt och hans rastlöshet naturligt artificiell." (sid 73)
En mycket originell middag (O banqueiro anarquista, A very original dinner) av Fernando Pessoa handlar om middagsbjudning med Berlins Gastronomiska Sällskaps femtonde årsmöte, där presidenten bjuder alla femtiotvå medlemmar på middag hos honom. Som en liten tävling mot de fem unga männen från staden Frankfurt som tävlat mot honom. Välskrivet med en obehaglig Poe-knorr på slutet.
29. Läs en novell som översatts från spanska/portugisiska.
jag deltar i Ugglans novellutmaning Novell III hos, tid året ut, för att klara utmaningen ska man läsa minst tjugo noveller.

4 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Låter spännande! Poe-knorrar har jag inget emot :-)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, kanske lite för läskigt för min smak :)

Veiken sa...

Originella middagar gillas - om dom inte är för originella! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, denna middag skulle du inte gilla :)