Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 mars 2018

feg och modig - olikhet

Elias Portolu : En berättelse från Sardinien (1900) av Grazia Deledda (1871-1936) som fick Nobelpriset i litteratur 1926 berättar om hennes hemby. Boken berättar långsamt om det enformiga livet på berget med fåren, intressant beskrivning om livet förr runt 1880-talet.
Elias Portolulu, familjens yngste son, som har suttit tre år oskyldigt i fängelse, blir kär i storebrors fästmö, som inte verkar bry sig om sin fästman - men sin egen bros fästmö vill Elias inte ta, han är feg och vågar inte stå för sin kärlek.

Lubna Ahmad Al-Hussein fick 40 piskrapp för ett par byxor,hon är modig, kanske hjälper hon fler kvinnor.


Torgny Segerstedt, modig chefredaktör för Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning som tog avstånd från nazismen.






Koppla ihop kulturella verk med orden feg och modig, föreslår Enligt O.

4 kommentarer:

Jokke sa...

Jag har tyckt om Grazia Deleddas romaner :)

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, underbar samtidsskildring.

Mrs Calloway sa...

gillar också Deledda

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, många äldre riktigt läsvärda