Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 maj 2018

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning

   "Men varför kan vi inte bara skaffa ett par hantverkare i Sverige? fortsatte jag.
   "Svenska  hantverkare? Är du galen?" säger Beata som om svenska hantverkare vore Satans armé personifierad. "Ska jag betala nån svensk gubbstrutt femhundra kronor så att han kan komma och kolla badrummet bara för att sen säga att han inte har tid att göra det? Svenska hantverkare, idź mi stąd." Översatt: "Gå härifrån" eller, rättare sagt "Våga aldrig nämna svenska hantverkare igen!"
Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamson är hennes debutbok,  en smårolig bok om Alicja som bor i ett gammalt hus på Österlen med sina föräldrar. Hennes polska mamma är nyfiken, frågar massa och tvingar  Alicjas kompisar äta soppa på kokta grönsaker - gott ändå. Mammans kusins dotter Celestyna tar Alicjas kläder och tvingar med Alicja till Vadstena när påven kommer på Sverigebesök. Och en hel del annat.

6 kommentarer:

Joelinda sa...

Vilken titel! Den MÅSTE man ju bara kolla närmare på.

Hanneles bokparadis sa...

Joelinda, ganska rolig bok :)

KajsaLisa sa...

Första stycket är rätt kul, vi accepterar samma inställning hos andra yrkesgrupper :)

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, lite klyschigt kanske :)

Anonym sa...

I reckon something truly special in this website.

Anonym sa...

This is the perfect webpage for anybody who really wants to understand this topic.
You understand a whole lot its almost tough to argue with you (not that I actually will need to...HaHa).
You definitely put a new spin on a subject that's been discussed for a long time.
Great stuff, just excellent!