Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 juli 2018

Jag kallas tiggare

Jag kallas tiggare av Birgitta Lagerlöf är en lättläst bilderbok, jag har varit nyfiken på hur de klarar sig på att samla tomflaskor, tigga... var sover de, lagar mat? I Rumänien har romer svårt att få arbete. Det lilla Vasile får ihop, skickar han hem till sina barn så de kan gå i skolan och få utbildning. Mina barnbarn får ge pengar till tiggare, och få förståelse för att alla inte har det lika bra.

14 kommentarer:

Paula sa...

Så bra att du skrev att du gillade boken, jag har ju förstått att många gör det, min känsla blev väldigt negativ, dessvärre

Hanneles bokparadis sa...

Paula, negativ... varför? Intressant att veta hur andra lever.

Carita Liljendahl sa...

Låter som en riktigt läsvärd bok!
Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Carita, intressant liten bok om annorlunda liv.

Mösstanten sa...

Det sorgliga är att situationen inte tycks bli bättre i Rumänien och att de här människorna så ofta blir utnyttjade av kriminella.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Rumänien bryr sig inte om romer.

znogge sa...

Själv ger jag inget för jag tycker inte att tiggeriet ska befästas. Tyvärr verkar det vara svårt att få till en lösning i hemlandet vilket borde vara det självklara.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, tyvärr har dessa romer inget val, tillfälliga jobb ibland. När min mor hade affär, hade hon alltid bröd och bjöd på smörgås när hemlösa kom dit.

Ama de casa sa...

Intressant att läsa hur det går till "bakom kulisserna".

Hanneles bokparadis sa...

Ama, kyrkorna hjälper till att de få duscha och tvätta kläder och sånt, ett tufft liv.

KajsaLisa sa...

Visst är det hemskt att det skall vara så här, bra att folk får en bakgrund, men tyvärr är det nog inte dom som har fördomar som läser sådana böcker.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, tyvärr, de som skulle behöva läsa, läser inte.

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter som en viktig och intressant bok. Den vill jag verkligen läsa! Har samma funderingar och frågor som du.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, hittade boken på biblioteket.