Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 juli 2018

Källaren av Thomas Bernhard

"Här hade jag lov att göra vad jag hemma aldrig hade haft lov att göra, nämligen att helt enkelt ge mig hän min rika fantasi, och att dessa passade till Scherhauserfeldt var inte så underligt. När jag väl hade blivit förtrogen med den mekanism som styrde de i källaren vanligast förekommande samtalsämnena, var min seger redan vunnen, jag använde mig av min enastående kombinationstalang och brädade till och med de mest förhärdade personerna.(sid 133)
Självbiografierna : Orsaken, Källaren, Andhämtningen, Kylan, Ett barn av Thomas Bernhard är fem delar om hans liv, barndom och uppväxt.  I Källaren berättar han hur han hoppar av det meningslösa gymnasiet och börjar på en lärlingsutbilding i en livsmedelaffär i källaren i de sämre stadsdelarna med dåligt rykte. Äntligen börjar han känna att hans liv är meningsfullt. En viktig betydelsefull tid. Två år efter kriget bor nio hungriga människor i den lilla lägenheten, hans säng får plats i hallen.

"Människan tycker inte om friheten, att påstå något annat vore lögn, hon vet inte vad hon ska göra av friheten, knappt har hon blivit fri så börjar hon dra ut byrålådor där kläder förvaras, börjar ordna gamla papper, leta efter fotografier, dokument, brev, hon går ut i trädgården och gräver och springer helt utan mål och mening iväg åt något håll, oavsett hur vädret är, och kallar det promenad." (sid 154)

6 kommentarer:

Christina Karlsson sa...

Träffsäkert, det stämmer ju väl att människan så fort hon är ledig sysselsätter sig med något :)

Mösstanten sa...

Källaren har jag läst där ganska länge sedan och föll inte alls för den. Hade hört så mycket beröm. Jag undrar om jag inte borde gå tillbaka till Thomas Bernhard. Jag misstänker att det var vid fel tillfälle jag läste honom.

Hanneles bokparadis sa...

Christina Karlsson, jo, Thomas Bernhards familj var väldigt trångbodda, lördagar var ingen bra dag :)

Mösstanten, jag är beredd att berömma Thomas Bernhard... är helt betagen av hans böcker, men man måste vara på humör. Svårt när andra säger att något är bra, jag skulle nog inte ge hans böcker till min mor, exempelvis.

znogge sa...

Visst är det så att ledigheten används oftast till olika projekt så det där att bara vara är inte alltid så enkelt!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, inte lätt att vara inaktiv med familj, behövsträning för att klara av att inte göra något...

Anonym sa...

Oi lá querida, você é verdadeiramente visitando este web site diário, se assim depois disso você vai sem
dúvida obter bom sabe-como.